Která značka je v Asii nej? A co to znamená pro ČR?
  Media guru zajímají značky a jejich hodnota. Narazili jsme na zajímavý výzkum Asia Top 1000 Brands od výzkumné agentury Synovate, který představuje "nejlepší" asijské značky. Proč je zajímavý? čtěte dál...
Nejprve, jak se k žebříčku dospělo. Výzkumníci se na devíti významných východoasijských trzích ptali na nejlepší značky v celkem 84 kategoriích. Nejlepší znamená s nejlepší pověstí, nejvíce důvěryhodná.
(Detaily a výsledky průzkumu najdete níže).
Pokud byste čekali, že na prvních místech budou figurovat značky jako Daihatsu, Suzuki nebo Kia, byli byste zklamáni. Nejlepší je Nokia!
V čem je tedy tento výzkum zajímavý pro nás, Středoevropany?
1) je přímo skvělé, že se sleduje hodnota značek - měřeno očima spotřebitelů. Pro majitele značek je to dokladem, že jejich dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje se zhodnocují. Tato data tedy pomáhají marketingovým oddělením dokumentovat hodnotu, o kterou pečují.
2) takto vyjádřená hodnota značky znamená, že je lepší investovat do budování značky, než "udělat promo akci." Investice do reklamy, do budování značky se dlouhodobě vyplácejí. To, že je značka v očích spotřebitele "nejlepší," znamená vyšší preferenci značky a má přímý vliv na výběr zboží.
3) globalizace funguje. Na jednotlivých trzích dosahují na přední příčky lokální značky, ale vyhodnotíme-li celý region dohromady, vládnou globální Nokia, Sony a Colgate.
Těšíme se, že se co nejdříve některá z nezávislých společností ujme podobného auditu značek v ČR. Ať už to bude Czech Top 1000 Brands od Synovate nebo již dříve zmíněný BrandIndex nebo evropský výzkum společnosti European Brand Institute. Posledně zmiňovaný průzkum mimochodem přiznává první místo značce Nokia i v Evropě!
Výsledky Asia Top 1000 Brands
Pořadí Značka
1 Nokia
2 Sony
3 Colgate
4 Coca-Cola
5 Panasonic
6 Honda
7 7-Eleven
8 Samsung
9 Nestlé
10 Adidas
11 Yahoo!
12 Nike
13 Nescafe
14 Canon
15 Starbucks
16 Sony Ericsson
17 Pampers
18 Google
19 Darlie
20 Pepsi
21 LG
22 Yamaha
23 Toyota
24 Wall’s
25 Lipton
26 Maggi
27 Shell
28 Wrigley’s Arrow
29 DHL
30 Cadbury
31 Rolex
32 Watsons
33 VISA
34 Sunsilk
35 Toshiba
36 Marlboro
37 Pantene
38 Sharp
39 Apple
40 Toys “R” Us
41 Lay’s
42 Panadol
43 BMW
44 Hewlett-Packard
45 Huggies
46 Mercedes-Benz
47 Philips
48 MasterCard
49 American International Assurance (AIA)/ American International Underwriters (AIU)/ American International Group (AIG)
50 Motorola
51 Pocari Sweat
52 Uni-President
53 FedEx
54 Head & Shoulders
55 Seiko
56 Pepsodent
57 Pedigree
58 MSN
59 Rejoice
60 Nissin
61 Heineken
62 McDonald’s
63 Haagen-Dazs
64 Sprite
65 Acer
66 Close up
67 Singapore Airlines
68 Whirlpool
69 Magnolia
70 Ferrero Rocher
71 100 Plus
72 Mitsubishi
73 Cathay Pacific
74 Suzuki
75 Nikon
76 Sanyo
77 Breeze
78 Gatorade
79 Hitachi
80 Pioneer
81 Kentucky Fried Chicken (KFC)
82 Tide
83 San Miguel
84 Shangri-La
85 Dell
86 ExxonMobil
87 IBM
88 Nivea
89 California Fitness
90 Surf
91 JVC
92 Kodak
93 Pond’s
94 Caltex
95 HSBC
96 Fanta
97 Knife
98 IndoMie
99 Wyeth
100 MasterKong
Top 1000 asijských značek pro rok 2007 – Top 3 podle trhů
Čína
Pořadí Značka
1 MasterKong
2 Nokia
3 Mengniu
Hong Kong
Pořadí Značka
1 7-Eleven
2 Watsons
3 Coca-Cola
Indie
Pořadí Značka
1 Amul
2 Life Insurance Corporation of India (LIC)
3 Nokia
Indonésie
Pořadí Značka
1 Aqua
2 Pepsodent
3 Honda
Malajsie
Pořadí Značka
1 Nokia
2 Colgate
3 Sony
Filipíny
Pořadí Značka
1 Colgate
2 Mercury Drug
3 Sony
Singapur
Pořadí Značka
1 Nokia
2 Singtel
3 Singapore Airlines
Tchaj-wan
Pořadí Značka
1 7-Eleven
2 CPC
3 Uni-President
Thajsko
Pořadí Značka
1 Nokia
2 Mama
3 Sony
Detaily o průzkumu Asia Top 1000 Brands:
Seznam Top 1000 značek Asie je založen na vlastním výzkumu provedeném agenturou Synovate pro Asian Integrated Media ve spojení s časopisem Media. Do čtvrtého kola výzkumu bylo zahrnuto devět zemí– Čína, Hong Kong, Tchaj-wan, Filipíny, Thajsko, Malajsie, Singapur, Indie a Indonésie.
Výzkumu se účastnili respondenti ve věku 15-64 let. Velikost vzorku činila 500 lidí na jednotlivou zemi, vyjma Číny a Indie, kde byl vzorek 750lidí napříč třemi a čtyřmi největšími městy.
Na co se Synovate ptal?
Byly položeny dvě otázky určující nejlepší značky v každé z jednotlivých kategorií zahrnutých ve výzkumu.
„Když si představíte (výrobek / službu / kategorii), jaká “nejlepší” značka Vás napadne jako první? Pojmem “nejlepší” se myslí značka, které nejvíce věříte nebo značka mající nejlepší pověst jako (výrobek / služba / kategorie).”
“Bez ohledu na značku, kterou jste právě zmínil(a), jakou značku považujete za druhou nejlepší jako (výrobek / službu / kategorii)?”
Co studie zahrnovala?
Agentura Synovate pokryla 12 hlavních kategorií produktů a služeb: alkohol a cigarety, finanční služby, auto-moto, zdraví, jídlo, pití, fotoaparáty a elektroniku, osobní / obchodní vybavení a služby, telekomunikace, dětské výrobky a produkty do domácnosti, toaletní potřeby a kosmetiku. Celkem bylo zahrnuto v této studii 84podkategorií.
Výsledky
Výsledky byly posuzovány vzhledem k populačním proporcím každé země zařazené do studie, aby bylo možno poskytnout reprezentativní vzorek společnosti.
Značky s nejvyššími procenty hlasů jsou řazeny sestupně, dané kategorii vždy vévodí nejoblíbenější značka.
Při sestavování Top 1000 seznamu, Synovate sčítala čisté hlasy pro každou určitou značku, přičemž od každého respondenta započetla pouze jeden hlas dané značce. Nespočet z nich se totiž objevil v několika podkategoriích.
Pro více informací kontaktujte:
Nicol Schusterová, BA MSc
Marketing and Communications Executive Central/Eastern Europe
nicol.schusterova(zavinac)synovate.com