Marek Šebesťák: Česká reklama odpovídá možnostem našeho trhu
Zakladatel MARK/BBDO a BBDO Group. Adman roku 2006. V současné době již reklamní branži sleduje s větším odstupem.
Jen na úvod: jak je u koní?
Mohlo by být ještě lepe, kdybych na ně měl více času.
Poslední dobou se (aspoň na oko) stahujete z reklamní branže. Změnily se Vaše priority nebo se stále angažujete, ale spíše jako šedá eminence…?
To není na oko. Exekutivně již nepracuji v reklamě druhý rok, ale stále se pohybuji v oblasti marketingu, kde mne zajímají veškeré trendy, jak v oblasti komunikace, tak především ve vlastním budování značky, jejího umístění na trhu a následném úspěšném prodeji.
Jak hodnotíte současnou českou reklamu a v čem vidíte její největší rezervy?
Česká reklama odpovídá možnostem a velikosti našeho trhu. Odvaze agentur a klientů.
Když si vzpomenete na své začátky před a po roce 1989, jak byste stručně popsal její vývoj?
Jako každý začátek - to je to nejkrásnější období - každý den byl o objevování dalších možností a příležitostí. Reklama byla nová, sexy, trendy a ohromně fungovala. Ovšem, když se dnes podívám na první roky reklamy na našem trhu, tak upřímně, na to jak jsem byl nadšený všemi nápady a originalitou kampaní, tak v porovnání s dnešní dobou to zase žádná bomba nebyla.
Která reklamní kampaň (mimo Markovců) Vás v poslední době příjemně překvapila a která naopak nepříjemně?
Neumím a ani nechci hodnotit špatné a dobré kampaně, pokud neznám brief. Taky si myslím, že to není fér vůči klientům, agenturám a značkám.
Jaký je Váš vztah k internetu a jak vidíte jeho pomalý (ale jistý) nástup na mediální scénu?
Už dobrý… to je jednoznačně trend a kanál přesných a cílených komunikací, svoboda rozhodnutí a aktivní zájem klientů již začíná tvořit nový způsob komunikace.
Často zmiňujete, že jeden ze základních problémů je definovat efektivitu reklamy. Může být rozvoj nových digitálních technologií cesta, která toto vyřeší?
To bohužel bylo, je a asi bude jedna z největších slabin naší branže. Digitální technologie má nástroje na měření počtu kliků a nevím čeho všeho, ale daleko podstatnější je vtáhnutí klienta do hry, vytvoření prostoru pro jeho myšlení, mluvím o novém způsobu budování značek za přispění jejich spotřebitelů.
Martin Shenar, který na konci roku opustí Hachette Filipacchi, vidí budoucnost médií v poskytování obsahu, bez ohledu na formu, kterou se dostane k zákazníkovi. Co Vy vidíte jako perspektivní budoucnost reklamy - ve světě YouTube, blogů a iPodů?
Jako vždy a všude na tomto světe je to o nápadu o unikátní myšlence. Vlastní kanály jsou pouze prostředkem ke komunikaci, takže reklamní agentury nezmizí z povrchu zemského, pouze se budou transformovat do daleko segmentovanějších jednotek.
Stále více lidí si pořizuje DVD přehrávače, stahují filmy, muziku na internetu a vůbec si organizují zábavu sami. Cituji z jednoho blogu: je větší zábava psát blog než sledovat TV. Jak vůbec jde účinně oslovit takové lidi?
Jak jsem už říkal před chvílí - poskytnete jim prostor pro jejich myšlení a vtáhnete je do světa zrodu nových značek, které budou mít opravdový vztah.
Co byste poradil klientovi, který dnes chce účinně oslovit "moderní lidi"?
Nerozumím přesně slovu moderní lidi, ale pokud myslíte mladé lidi, tak jim poskytnete pro ně zajímavou platformu, aby vás oslovili oni.
Ve svých rozhovorech jste se zmínil, že se z reklamní branže vytratil onen elán, který ji zdobil v 90. letech. Není možné, že jste se z části změnil i Vy? Přeci jen je těžké, aby elán pro reklamu vydržel 15 let….
Já si myslím, že máte pravdu.
Nějaká rada, jak byste novou generaci kreativců, media managerů, brand a marketingových managerů (možná jen obecně „lidi z reklamy“ – abych to nemusel vyjmenovávat) pozitivně motivoval?
Měj pokoru, buď připraven na sebe vzít zodpovědnost a nečekej nikde velkou pomoc.
Děkujeme za rozhovor
Marek Šebesťák, zakladatel MARK/BBDO a BBDO Group. Adman roku 2006. V současné době již reklamní branži sleduje s větším odstupem a věnuje se svému koníčku v Horse Academy.