Marketéři všech zemí - zabte se!
“Zabte se, vy, co děláte reklamu, jste děti Satana a není vám pomoci,“ říká Bill Hicks v téhle scénce. „Jo, vy si myslíte, že tahle nasranost na marketing je jen další forma marketingu, ale to se pletete...myslím to vážne, jste svině, které dávají jed dětem do jídla, aby dobře spaly...“
Máme se oběsit? Vytváříme reklamu na jedovaté výrobky pro děti? Asi ne, tedy až na ty z nás, kteří pracují pro tabákové koncerny. To, že my ostatní pro tabákové koncerny nepracujeme z nás ale morálnější marketéry nedělá. Když prohlašujeme, že bychom “cigarety dělat nemohli”, jde nám méně o zdraví lidí a více o image nás samotných: distancování od cigaret nás trampolínuje do morálních výšin, odkud se dá lehce přehlédnout nějaký ten nepatrný jed v jogurtu nebo šamponu i nějaká ta blbá a jedovatá reklama.
Je většina marketingu jedovatý odpad, který tu po sobě necháme? Alespoň v Česku to tak vypadá. Čím blbější marketing v Česku je, tím víc můžeme doufat, že jednou zmizí, jako zmizeli Rusáci. Skoro to nezabolí a bude to pryč, jako když si z kůže hodně rychle strhnete náplast. Z regálů zmizí zbytečnosti, zbyde tam mlíko, bůček (možná) a Pedro. Paní prodavačka pookřeje, s prsou si strhne cedulku se jménem a nápisem “jsem tu pro Vás” a nasadí si přirozený, sadistický výraz. Začne ples sluhů. Děti budou sát sladká Salka a lízat Vitacit z dlaní, až budou mít žluté a oranžové jazyky. A ty děti budeme my. Protože blbá reklama v nás živí chorobnou nostalgii po světě, který jsme kdysi znali a ve kterém blbá reklama nebyla. Blbé a jedovaté reklamy se stávají zbraněmi v rukou komunistů a jiných, po návratech do lepších časů, toužících zoufalců.
Možná je blbá, ale funguje, namítnou čeští marketingoví experti. “Fungování” je mantrou a ideologií českého marketingu. Vyzbrojili jsme se přežitými poučkami a metodologií; marxismem-leninismem indexů brandingu, líbivosti a nákupních intencí a tahle veteš nám pomáhá distancovat se od děsivě pitomého obsahu reklamy, kterou vytváříme. Ty starší Čechy možná těmi nesmysly ještě chvíli oblbneme. Ti mladší už vědí a technokrati marketingu, kteří se zaklínají fungováním, jsou na ně krátcí.
Ztratí něco svět, když z něj zmizí marketing? Paradoxem je, že ztratí veškerou naději. Spása přijde skrze dobrý marketing, protože naprostá většina z nás jsou sebestřední sobci, které žádná ideologie, žádní Greenpeace a žádný Al Gore nedonutí k tomu, aby přestali nakupovat, konzumovat a vyhazovat. Budeme konzumovat a vyhazovat, i když kolem bude poušť a na obzoru siluety jezdců z Apokalypsy. Marketing nás nedonutí přestat konzumovat. Může nás ale přesvědčit a donutit konzumovat jinak a konzumovat jiné výrobky. Může nás přesvědčit o tom, že budeme cool, když si koupíme prostředek na praní, který vypere prádlo bez vody, se kterým jednou třeba přijde Procter&Gamble nebo Unilever, nebo Toyotu, která jezdí na elektřinu. Přesvědčí nás tak, že nás nejdřív důkladně pozná a pak k nám promluví jazykem, který pronikne pod náš povrch.