Nebe je modrý, voda je mokrá a ženský maj tajemství

úterý, 11. prosince 2007, 07:21 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

A taky Nova je drahá, Prima je plná... a stejně tam chtěj všichni. V článku se věnuji alternativě k nepříliš optimálnímu stavu reklamy v českých televizích.

Videobannery

Videobannery jako formát nejsou žádnou novinkou, nicméně v poslední době jsme svědky slušného rozmachu. Jeho příčiny jsou krom zlepšování internetového připojení i technologie komprese videa – umožňující jej pouštět bez dlouhého času načítání nebo stahování do speciálního programu.

Malý čtverec nelze srovnávat s TV obrazovkou

Je možné srovnávat spot ve videobanneru se spotem televizním? Spot televizní má obvykle zapnutý zvuk a je přes celou obrazovku. U videobanneru záleží, zda má uživatel zapnuté bedničky a musí se dělit o pozornost s vícero prvky na stránce. Vypadá to jasně, ale….. když začnou v TV reklamy (dle zákona oddělené znělkou), divákům klesá pozornost. Znělka někdy bývá signálem pro dočepování piva, zakousnutí jídla nebo odskočení na toaletu. Člověk se také během reklam často baví s rodinou nebo kamarády. Na internetu žádná reklamní znělka není. Reklama se uživateli zobrazuje krátce po jeho vstupu na stránku (tedy v době, kdy jeho pozornost zenitu se dotýká) a videobannery tuto pozornost silně přitahují. Pohyb, barvy, nenásilnost (nikdo nikoho nenutí „tak, teď se posaď -  5 minut ti budeme pouštět reklamy“ aneb „když chceš tak se mrkni“). Když uživatele reklama navíc zaujme, tak na videobanner může kliknout a dozvědět se víc (prohlédnout si právě propagovanou novou kolekci Puma, nebo nejnovější přípravky Dove). To už není tak špatné.

Ale ta cena!

Obecný názor je, že internet není levné médium (v porovnání třeba s televizí), ale je to názor příliš generalizující. Internet není jen banner a internet nejsou jen dva servery.

Vezměme si pár hráčů a porovnáme to. Jako srovnávací ukazatel použijme CPT (cenu za tisíc shlédnutí). Na Nově stojí CPT dvaceti sekundového spotu v prime-timu 334,- Kč. V off-timu okolo 250,- Kč.. Co takhle dát videobanner na E-mail Seznamu? 3 milióny impresí za 750 tisíc – to je 250,- Kč CPT! Když bych místo Seznamu použil menší server – např. LibimSeTi.cz – dostávám CPT 55 Kč!!! Zásah stejného počtu lidí reklamním spotem jako v televizi a to několikanásobně levněji. Nemluvě o možnosti cílení dle některých demografických ukazatelů….

Tak jak to je?

Pro internet dále hovoří fakt, že je na něm o něco zajímavější „masová cílovka“ (4,2 mio), která je v porovnání s televizním průměrem o něco majetnější. Dále do videobanneru se dá umístit i spot „stvořený pro televizi“ – tedy zadavateli odpadnou náklady za speciální kreativu pro internet (má už-li reklamu v televizi). Existuje možnost cílení a v neposlední řadě i zajímavá cena.

Otázka, zda je rozšíření reklamního prostoru na ČT jedinou možností pro zoufalé zadavatele již možná nevypadá tak jednoznačně.

Jan Poštulka

media manager PHD