Předvánoční nákupy na internetu budou rekordní
Češi letos na internetu před Vánocemi opět utratí rekordní částku, která se podle některých odhadů může vyšplhat až na čtyři miliardy korun.
Tržby internetových obchodů se díky vánočním nákupům výrazně zvyšují již od konce října a jejich provozovatelé odhadují, že předvánoční útraty na internetu budou letos meziročně o několik desítek procent vyšší. Celý internetový trh by v Česku měl v letošním roce vzrůst z loňských 14 až 15 miliard korun na zhruba 18 miliard korun.
„Letos začaly Vánoce na internetu o několik týdnů dříve než loni. Výraznější nárůst počtu objednávek jsme zaznamenali už na přelomu října a listopadu. Nárůst v tržbách je v některých našich obchodech až 300 procent a návštěvnost se proti loňsku zdvojnásobila,“ řekl generální ředitel skupiny internetových obchodů Internet Mall Ondřej Fryc.
Vyšší prodej hlásí také internetové obchodní centrum Kasa.cz. „Průměrný počet objednávek v běžném roce je 500 denně, nyní se jejich počet pohybuje okolo 1300 a v průběhu prosince počítáme až s číslem 2500 objednávek denně,“ řekl ředitel obchodu Kasa.cz Martin Kasa. Odhadl, že Češi před letošními Vánocemi na internetu utratí zhruba čtyři miliardy korun. Vedení obchodu Kasa.cz letos v předvánočním období očekává tržby přes 350 milionů korun, které by měly být meziročně o zhruba 70 procent vyšší.
Lidé letos před vánočními svátky podle Fryce na internetu nakupují hlavně LCD televizory, kuchyňské spotřebiče, parfémy, hodinky, hračky, vybavení na zimní sporty nebo GPS navigace. Podle Kasy proti loňsku výrazně vzrostl také prodej notebooků. „Během předvánočního období průměrná hodnota objednávky klesá, ale ne tak výrazně jako loni. V současné době činí zhruba 6500 korun,“ podotkl Fryc.
Zatímco před loňskými Vánocemi činila hodnota průměrného nákupu v obchodu Kasa.cz 5000 korun, letos vzrostla na 5400 korun. V běžném období přitom činí průměrný nákup 6600 korun. Podle provozovatelů internetových obchodů nižší cena průměrného předvánočního nákupu souvisí s tím, že lidé nakupují více drobnějších dárků.
Celoroční tržby internetových obchodů by letos měly být rekordní. „Plán 1,8 miliardy korun za fiskální rok 2008 bychom měli splnit určitě. Předvánoční období nám vygeneruje až 40 procent z tohoto čísla,“ uvedl Fryc. Loni Internet Mall zvýšil tržby o třetinu na 1,37 miliardy korun. Kasa.cz v roce 2006 zvýšil příjmy o polovinu na 721 milionů korun. Letos by společnosti měl vzrůst prodej na miliardu.
Obliba nákupů na internetu v Česku výrazně roste. Zatímco v roce 2004 podle průzkumu společnosti GfK Praha nakoupilo na internetu nejméně čtyřikrát pouze 18 procent internetových uživatelů, loni se tento ukazatel zvýšil na 42 procent. Zároveň se Češi nebojí využívat služeb více internetových obchodů. Na internetu loni nakupovalo již 3,1 milionu Čechů, což je o desetinu více než v roce 2005.
Nejoblíbenějším sortimentem zboží nakupovaném na internetu jsou knihy, časopisy, spotřební elektronika a výpočetní technika. Nejoblíbenější online službou je nákup letenek, lístků do kin nebo divadel a fotoslužby.