Relaunch Hospodářských novin
Deník Hospodářské noviny ode dneška (18.5.) vychází v nové podobě. Proč?
Změna je to veliká, nejedná se o kosmetické úpravy, ale o zásadní novinky. Na změny se můžeme dívat z více úhlů pohledu.
Grafika, design, logo.
Na první pohled čistý a přehledný design se podle prvních reakcí líbí, i když víme, že právě hodnocení líbovosti je silně individuální záležitost. Každopádně na stránkách se čtenář lépe orientuje.
Nové logo (modré s bílým písmem) je výraznější a bude tedy na novinových stáncích lépe vidět, upoutávat pozornost - a tedy prodávat.
Obsah, obrázky
Celkové zaměření titulu se obsahově až tolik nemění (komentář MediaGuru: to by taky byla sebevražda, že). HN zůstávají novinami s jasným zaměřením na intelignentí čtenáře a důrazem na byznys.
Změna je ale v tom, že se HN přibližují potřebám zaměstnaného čtenáře v dnešní době - jednoduše a rychle získat relevantní a důležité informace. Nové HN jsou jednoznačně přehlednější. Manažer nemá čas studovat články do posledního písmenka, potřebuje se dozvědět to důležité - a to nejlépe iHned (pracuje se tedy i s propojením na online stránky deníku na www.iHned.cz.
Obrázky jsou větší a hlavně barevné v celém rozsahu vydání. Přispívá to ke snazšímu pochopení textu, obsah je dobře ilustrován, stránky jsou (a to už tu bylo) přehlednější.
Jak vážení čtenáři vidí z výše uvedeného textu, na MediaGuru se změna Hospodářských novin líbí a domníváme se, že přispěje k příznivému hodnocení HN jeho čtenáři.
Cíle? (A jsou reálné)?
HN si od změn slibuje zisk nových čtenářů, těch, pro které byla původní podoba příliš "studená." HN doufají, že nová podoba se bude více líbit, najde si cestu k srdci nových čtenářů mezi 25-35-ti lety a více se prodávat na stáncích. (Současná (rostoucí) čtenost podle Media projektu činí 234 tisíc čtenářů na vydání, aktuální (klesající) průměrný prodaný náklad podle březnových čísel ABC ČR činí 56 tisíc výtisků).
Názor Media Guru je, že HN se takový krok může skutečně podařit. Důvodů je několik: HN i přes velkou změnu zůstávají konzistentní, profilovanou značkou, nestává se z nich hybrid. Navíc vidíme úspěšné paralely u dalších titulů Economie: magazínu Ekonom a nedávno koupeného Respektu (i když u Respektu se jednalo o rozsáhlejší změnu z novinového formátu na magazínový, paralelu vidíme v tom, že Respektu se podařilo získat nové čtenáře a neztratit jádro čtenářů původních - tedy soudě podle prodaného nákladu).
Reklama
HN by se po relaunchi měly stát pro inzerenty více atraktivními. K tomu by mělo přispět již zmíněné nově celobarevné vydání, potenciálně vyšší počet čtenářů spojený s novými inzertními formáty. Dalším kvalitativním přínosem je zajímavější kontext reklamy.
Relaunch HN vidíme i v kontextu snah Unie vydavatelů poprat se o inzerci, příjmy z reklamy (doporučuji stránky www.reklamavnovinach.cz).
Co říci závěrem?
Vnímáme relaunch jako odvážný, ale propracovaný a promyšlený krok HN. Je za ním vidět spousta práce i úsilí a tak nezbývá než držet palce, věříme, že HN se tato odvaha vyplatí.
Pro zájemce o hlubší informace doporučuji odkaz na rozhovor s šéfredaktorem a ředitelem HN na serveru Marketing&Media, data o čtenosti Media projektu a o prodaném nákladu ABC ČR.