OMD: Nové odhady investic do reklamy
Mediální agentura OMD opět vydala své pravidelné odhady investic do reklamy. Oproti minulým odhadům z dubna 2009 se pro rok 2009 celkový objem ještě o několik procent ponížil.
Pro 2010 očekáváme v porovnání s 2009 stále pokles (na úrovni -14%), a to hlavně z těchto důvodů:
- Příčinou poklesu reklamních investic v ČR v roce 2009 byla převážně snaha velkých zahraničních firem (které tvoří většinu celého objemu) o úspory a optimalizaci nákladů, přestože na straně výnosů k tomu lokálně v mnoha případech nebyl důvod. Ekonomická recese v první polovině roku 2009 prodeje v mnoha produktových kategoriích v ČR nezasáhla, ale i inzerenti v těchto oborech své reklamní rozpočty krátili
-
Dopad ekonomické krize bude v ČR ve spotřebě nejvíce vidět až na podzim 2009 a jaře 2010 – pomalu rostoucí nezaměstnanost a snižující se ochota obyvatel utrácet se projeví na nižším objemu prodejů i v kategoriích, které zatím recesí zasaženy nebyly. To donutí firmy k další optimalizaci nákladů – nyní však JIŽ z důvodů nižších výnosů
-
V ČR se zatím neobjevují známky oživení nebo alespoň jednoznačné zastavení propadu ekonomiky. Aby se reklamní trh v ČR mohl znovu vrátit k růstu, tak se nejdříve musí k růstu vrátit trhy zemí, ze kterých pocházejí nebo kde mají většinu svých aktivit zahraniční společnosti, jež jsou velkými inzerenti na českém trhu. Doufejme, že se to stane již brzy, pravděpodobně ale ne dříve než v 2010. To znamená, že do ČR dojde oživení komunikačních rozpočtů při plánování strategií na rok 2011.