Nová generace vyhledávání
Facebook ve spolupráci s Microsoftem oznámili to, co se šuškalo již delší dobu. Do vyhledávače Bing implementovali popularitu odkazů z největší sociální sítě.
Jak si to lze představit a co to znamená? Na první otázku je odpověď relativně jednoduchá. Stránky ve výsledcích hledání na vyhledávači se budou řadit nejen podle současného algorytmu (který upřednostňuje weby s největším počtem zpětných odkazů), ale i dle oblíbenosti daných webů na Facebooku (měřeno dle počtu "Like," které udělují Vaši přátele na Facebooku). Zatím se tedy jedná o výsledky, které budou řadit relevantní odkazy dle popularity pouze u Vašich přátel. Další krok (odhaduji) bude řazení výsledků dle obecné popularity na sociální síti.
Co to znamená (pro uživatele internetu, svět vyhledávačů a budoucí pozice velkých hráčů na trhu) je již komplikovanější. O implementaci "sociálních dat" do vyhledávačů se diskutuje již dlouho a vše nasvědčuje tomu, že se jedná o nové paradigma v oblasti vyhledávání. Microsoft Bing získává spojenectvím s Facebookem silného partnera a velkou konkurenční výhodu. Na druhou stranu, podíl Bingu na hledání ve světě je pouhých 10% a nelze očekávat, že by jen díky této vychytávce lidé hromadně začali migrovat z Googlu. Ten se, mimochodem, otázkou implementace sociálních "like" preferencí zabývá již delší dobu také a lze očekávat, že nezůstane dlouho po zadu. Tedy můj odhad "Bing novou utilitou jistě přiláká spousty nových dušiček, na nějaké velké ukrojení podílu Googlu to však zatím stačit nebude." Co se relevance výsledků hledání týče (z hlediska uživatelů internetu), tak při aplikaci pouze na hledání Vašich přátel na FB se logicky nebude jednat o úpravu kompletních výsledků. Pravděpodobnost, že se se svými přáteli trefujete do podobných "vyhledávacích dotazů/témat" přeci jen má ke 100% daleko. Další věcí určitě je, že ne každý, kdo chce používat Bing bude mít účet (a tedy přátele) na Facebooku. Fungování celého nového algorytmu bude nyní pod silnou pozorností celé internetové komunity a o jejím úspěchu či neúspěchu budeme určitě informovat.
Jak bude vyhledávání vypadat si můžete prohlédnout v této ukázce.