Televize Z1 končí s vysíláním
Zpravodajská stanice Z1 končí po více než dvou letech vysílání. Vlastník stanice, společnost J&T, nemůže garantovat návratnost dalších investic do projektu.
Na základě rozhodnutí investora, skupiny J&T, bude k 25.1.2011 ukončeno vysílání zpravodajské televize Z1. Televize prošla v posledním roce restrukturalizací s cílem snížení nákladů. "Reklamní trh ale nereflektoval možnost oslovení specifické cílové skupiny za vyšší cenu na jednoho diváka, než nabízejí plnoformátové televize a jiná média. Není tak možné garantovat návratnost dalších investic do projektu," zdůvodnil ředitel marketingu J&T Petr Málek. V následujících dnech investor spolu s managementem televize bude realizovat nutné kroky k úplnému ukončení provozu.
Obtížný start
Televize Z1, která přišla s konceptem zpravodajské televize zaměřené na ekonomiku a byznys, zahájila své vysílání v červnu 2008. Už po roce existence se ale dostala do potíží, které se projevily také v důsledku nastupující finanční krize v roce 2009. V létě roku 2009 vyměnil majoritní vlastník televize management stanice s tím, že nové vedení dostalo za úkol provést obsahovou, finanční a procesní restrukturalizaci televize do konce roku 2009. Do vedení televize nastoupil zkušený Zdeněk Šámal, který přišel z konkurenční stanice ČT24 a ve vedení stanice tak vystřídal Martina Mrnku.
Restrukturalizace Z1 umožnila pokračovat televizi v činnosti po celý rok 2010. Stanice zrušila ekonomicky neefektivní pořady, omezila vlastní tvorbu v oblasti publicistiky a snížila počet pracovníků v jednotlivých odděleních. Přesto se však počítalo, že finanční efekt ozdravných kroků se projeví až v roce 2010. To potvrdil i výsledek hospodaření, který ukázal, že Z1 skončila rok 2009 se ztrátou 262 mil. Kč.
J&T už nechce vynakládat další stamiliony
Detailní čísla o vývoji hospodaření Z1 v loňském roce zatím nejsou k dispozici. Vzhledem k restrukturalizačním krokům se však očekává, že ztráta za loňský rok bude nižší než v roce 2009. Oficiálním důvodem k ukončení vysílání je podle majitele stanice, společnosti J&T, skutečnost, že reklamní trh nepřijal vyšší cenu za oslovení diváka, než nabízejí plnoformátové televize a jiná média. Podle J&T tak není možné garantovat návratnost dalších investic do projektu.
Výsledky o sledovanosti stanice Z1 nejsou veřejně dostupné v datech elektronického měření sledovanosti. Podle odhadů se ale její denní podíl na sledovanosti pohyboval v závěru loňského roku na úrovni 0,5 %. (Pro srovnání: podíl ČT24 přesahoval 2 %).
Rozhodnutí o ukončení vysílání Z1 může být do určité míry překvapivé, protože televize ještě v uplynulých týdnech učinila poměrně významné personální změny. V prosinci 2010 jmenovala nového obchodního ředitele Jana Jirečka a v polovině letošního ledna oznámila příchod Michala Petrova, který měl řídit zpravodajství stanice.