Český tisk na iPadech: Proč není zájem o inzerci?
Uběhl už měsíc od prvního dílu našeho seriálu o českém tisku na iPadech. Skončili jsme shodou o tom, že největší potenciál na úspěch má speciální formát určený pro iPady. Teď se podíváme, proč není zájem o inzerování na iPadech.
Náskok díky technikům
Největší náskok ze všech vydavatelství má jednoznačně Mladá fronta. Elektronickou distribuci rozhodně nepodcenila, na iPadu má již několik časopisů, přičemž čtrnáctideník Computer už dokonce několik čísel prodává. Nejedná se jen o konverzi časopisu do „iPadovského“ formátu, nýbrž jde o zcela nový zlom časopisu. Pro grafiky je to tedy spousta práce navíc, téměř jako zlom celého časopisu. Asi není náhodou, že vydavatelství Mladá fronta nedávno koupilo počítačové vydavatelství Computer Press. Lidé v tomto vydavatelství mají jistě mnohem blíže k elektronickým verzím než původní tituly Mladé fronty (Dieta, Maminka, Mateřídouška…).
Úspěch a vystřízlivění
Všechna ostatní vydavatelství by mohla Mladé frontě závidět. Computer zaznamenal úspěch, když si jeho první bezplatné číslo stáhlo několik tisíc (neoficiální zdroje uvádí cca 4000) čtenářů iPadu. Odhadujeme, že v České republice je kolem 20 000 iPadů, takže rozhodně to znamená úspěch. A první číslo bylo opravdu povedené.Jedinou chybou vydání byly nečitelné tabulky, které nebylo možné zvětšit, vše ostatní se povedlo.
Kdo si koupil další čísla Computeru pro iPad (za 1,59 €), ten už narazil na řekněme více „odfláknuté“ zlomy. Třeba text na stránce nedotékal. Jistě, v papíru by musel redaktor přidat obrázek, text, infobox, ve verzi pro iPad se to nechalo být. Některé prvky jsou zde jen proto, že je Adobe Content Viewer umí. Ale to není podstatné. Co musí být pro vydavatelství rozčarováním, to je objem inzerce: Kde nic, tu nic. Objem inzerátů může sotva pokrýt náklady na výrobu iPadovské verze. A není divu. Lze odhadovat, že placený Computer si kupují desítky, nejvýše stovky čtenářů. Přičemž Computer chce (ceníková cena) za celostranu 99 000 Kč. A oslovit potencionálního zákazníka za cenu v řádech stokorun, to už není málo.
Inzerenti, kde jste?
Proč se inzerce netlačí? Jistě, může to být nedůvěrou k novému formátu. Dalším faktorem může být právě forma inzerce. Jaké inzeráty je možné do e-časopisu dostat?
Celostrana vypadá báječně. Rozlišení 1024 × 768 nabídne dostatečný prostor. Jenže: Zatímco u časopisů má celostrana velký smysl, protože ji čtenář podvědomě vnímá, když čte dvoustranu, u iPadu ji může přeskočit za zlomek sekundy. Pokud tedy nějak výrazně nezaujme vizuál, čtenář drahou inzerci ignoruje.
Půlstranu čtenář ignorovat nemůže. Pokud čte článek, uvidí i zaplacenou půlstranu. Jenže kdo někdy četl časopis na iPadu, ví moc dobře, že půlstrana je velmi malý prostor. Font i grafika časopisu na iPadu jsou velmi vzdušné, typografie klade důraz na komfortní čitelnost. Písmena jsou tedy velká, s velkým rozkladem, obrázky jsou také větší, protože je zde prostor zadarmo. Půlstrana (na šířku) má pak rozměr 512 × 768 pixelů, což sice vypadá jako větší internetový banner, čas kdy se však bude při čtení zobrazovat, bude mnohem kratší než při „obyčejné“ půlstraně na papíře. Další formáty jako junior page, nebo menší proužky pak nenabízejí dostatečně velký prostor pro sdělení. Pro iPad je tedy klasická „tištěná“ inzerce nevhodná. Zatímco proužek banneru ve flashi může zobrazit obrovské množství informací, na iPadu to může být jen velmi krátké sdělení.
Dalším formátem, který iPad zvládá, je video. Všichni víme, jak je otravná reklama v televizi, řada lidí od ní odchází, přepíná, zkrátka ji nesleduje. Nedokážeme si vůbec představit, co by čtenáře přimělo k tomu, aby u časopisu, který si zaplatili, sledovali videoreklamu, kterou můžou jedním kliknutím přeskočit. Tudy cesta také nepovede.
Vydavatelé: Čtvrt roku příležitosti zdarma
Inzerce tedy prozatím nevypadá pro „iPadovské“ časopisy nijak dobře. Nejspíš je to ale jen otázka času, než se objeví zajímavější reklamní nástroje, jako jsou vyskakovací okna, případně videa, která není možné přeskočit. Nabízí se zde i různé inzertní systémy na bázi „captcha“ (Opište do rámečku název produktu z inzerátu na předchozí straně).
Je však podivuhodné, proč některá vydavatelství iPady ignorují. Nikdo již nepochybuje o tom, že takto bude vypadat budoucnost „papírových“ časopisů. Přitom právě teď mají vydavatelství možnost si vyzkoušet, případně se naučit, jak se slušný časopis pro iPady vytváří. Kolik je to bude stát?
K vyprodukování je potřeba Adobe InDesign, ve kterém tak jako tak pracuje drtivá většina grafiků ve vydavatelstvích. Pro vytvoření „iPad“ verze je třeba verze CS5. Pokud ji vydavatelství nemá, nic se neděje, je možné použít ukázkovou trial verzi, která je plně funkční po dobu 30 dnů. V této trial verzi je možné připravit vše pro iPad. Dále je potřeba mít koupenou službu Adobe Digital Publishing. Její cena je 700 USD měsíčně, platí se tedy jako služba pro celé vydavatelství. Dále Adobe požaduje 0,10 USD za každý stažený časopis. Příliš drahé? Až do května je celá služba zcela zdarma, vydavatelství tak mají prostor pro zkoušení, experimentování, prodej.
Poslední překážkou je tedy publikování na App Store. Roční registrace přijde na 100 USD, pokud dá vydavatelství časopis zadarmo, nezaplatí nic, pokud bude časopis prodávat, Apple si ponechá 30 %.
Celkové náklady vydavatelství tak činí 100 USD za registraci na App Store, práci grafika a korektury editorů. Přesto jsou vydavatelství, která si to ještě nezkusila. Rozumíte tomu?