Objem internetové reklamy v ČR je v regionu CEE nadprůměrný

čtvrtek, 17. března 2011, 01:25 Internet & Mobil MediaGuru

V přepočtu reklamních výdajů na jednoho internetového uživatele dosahuje Česko nejvyšší hodnoty ze všech zemí regionu střední a východní Evropy (CEE). Vyplývá to z nové srovnávací studie společnosti Gemius.

Internetový trh v regionu střední a východní Evropy se stále vyvíjí, což je jeden z klíčových faktorů, signalizujících jeho potenciál. Z obchodního pohledu jde tak o velmi zajímavě rostoucí segment. K takovému závěru dochází nová zpráva společnosti Gemius „Do you CEE?“, která mapuje vývoj internetu ve střední a východní Evropě (CEE).

Ve sledovaném regionu žije přibližně více než 300 milionů obyvatel, velikost internetové populace zde pak dosahuje celkem 117 mil. uživatelů (včetně Turecka, které je do tohoto srovnání také zařazeno). Autoři studie proto předpokládají, že potenciál k dalšímu růstu je stále vysoký.

Z hlediska počtu internetových uživatelů odpovídá v zásadě postavení jednotlivých zemí celkovému počtu obyvatel. Nejvíce internetových uživatelů v regionu se tak vloni nacházelo v Rusku (přes 40 milionů), dále v Turecku (22 milionů), v Polsku (15 milionů) a na Ukrajině (přes 8 milionů). Oproti roku 2009 přilákal internet v regionu CEE 9 mil. nových uživatelů, přičemž se postupně zvyšuje počet uživatelů nad 55 let.

Průměrná penetrace internetu v regionu dosahovala na začátku loňského roku 49 % a za období jednoho roku se zvýšila o 5 procentních bodů. Úroveň penetrace v Česku je tak nad průměrem regionu CEE, když v současnosti dosahuje cca 65 %.

V roce 2009, který byl poznamenaný ekonomickou recesí, představovaly monitorované inzertní výdaje do internetové reklamy v regionu CEE 1,3 mld. euro (cca 32,5 mld. Kč), což představovalo meziroční nárůst o 11 %. Přestože mezi inzertně nejsilnější trhy se co do pohledu celkových investic řadí Rusko a Polsko, vede si Česko v tomto srovnání s ohledem na velikost trhu velmi dobře. Monitorované investice do internetové reklamy zde dosáhly v předloňském roce 250 mil. euro (přes 6 mld. Kč) a byly tak třetí nejvyšší. V přepočtu reklamních výdajů na jednoho internetového uživatele je Česko dokonce jednoznačně nejvýše v CEE, když výdaje na jednoho uživatele zde v roce 2009 dosáhly v hrubých cenách 49 euro.

Další podrobnosti je možné získat zde:
http://cz.gemius.com/cz/novinky/2011-03-16/01

Graf: Reklamní výdaje v eur na jednoho internetového uživatele v zemích CEE, rok 2009. Zdroj: Gemius