Apple sesadil Google v žebříčku nejhodnotnějších značek
Pravidelný výzkum Millward Brown přináší aktualizovaný žebříček nejhodnotnějších globálních značek. Nejvýše se podle výzkumu dostala značka Apple.
Apple je podle výzkumu Millward Brown nejhodnotnější značkou světa s neuvěřitelným nárůstem hodnoty o 84 % za poslední rok. V letošním šestém ročníku zveřejnění žebříčku Top 100 globálních značek tak z pomyslného trůnu po čtyřech letech vlády sesazuje Google.
Značka Apple zvýšila od roku 2006 podle výpočtu agentury Millward Brown Optimor svou hodnotu o 859 procent, nyní tedy čítá 153,3 miliard amerických dolarů. Dalším důležitým zjištěním letošního výzkumu je fakt, že během loňského “vyzdravení” z ekonomické krize zaznamenala celková hodnota všech značek v první stovce nárůst o 17 procent a dosáhla tak 2,4 bilionu USD.
Z geografického hlediska se do první stovky dostalo 19 značek pocházejících z tzv. “BRIC” trhů (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) oproti pouze dvěma v roce 2006.
Výzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších světových značek identifikuje a sestavuje pořadí prvních 100 značek dle jejich dolarové hodnoty, kterou zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky.
Výzkum také ukázal, že značky s dědictvím se drží i ve věku technologií: Coca-Cola (č. 6), GE (č. 10), IBM (č. 3) a McDonald’s (č. 4), vyčnívají v této studii globálních mocností jako značky, které přežily již více než 50 let.
Technologie a telekomunikace stojí na špici žebříčku: Značky představující technologie tvoří jednu třetinu všech značek zastoupených v nejsilnější stovce. Facebook letos debutuje v Top 100 na 35. místě s vůbec největším nárůstem o 246 procent, jeho hodnota dosahuje $19,1 miliardy. Online prodejce Amazon překonal Walmart a stává se tak č. 1 ve značkách obchodníků, celkově zaujímá 14. místo se 37% nárůstem na hodnotu $37,6 miliardy.
Fast food, luxusní a technologické značky rostou nejvíce: Každá ze 13 oblastí, kterou studie sledovala zaznamenala v loňském roce růst. Nejvíce rostl fast food s 22 procenty, následuje luxusní zboží, jehož značky vzrostly o 19 procent a třetí technologie o 18 procent. Nejpomalejší růst naopak zaznamenalo odvětví pohonných hmot a paliv, které vzrostlo o pouhé 1 procento.
Tabulka: Nejhodnotnější globální značky pro rok 2011