Měsíční tržby projektu zpoplatnění webů Piano 40 tis. eur
Projekt zpoplatnění části obsahu devíti slovenských internetových portálů přinesl za první měsíc od svého spuštění tržby více než 40 000 eur (přes 970 000 Kč).
Informovala o tom společnost Piano Media, která systém Piano provozuje. Zavedení plateb se odrazilo i na poklesu návštěvnosti téměř poloviny zapojených webů, naopak třem počet uživatelů stoupl. V létě by do systému měly přibýt další portály.
"Je to výrazně více, než jsme očekávali. Předpokládáme, že náš cíl získat do roka za předplatitele jedno procento internetové populace bez problémů naplníme," zhodnotil výsledky šéf společnosti Piano Media Tomáš Bella.
Do projektu se zatím zapojily zpravodajské portály deníků Hospodárske noviny, Pravda, Sme a Šport, týdeník .týždeň, komerční televize Joj, počítačový magazín PC Revue, portál o médiích Mediálne.sk a zábavní portál MeeToo.sk. Nejvíce lidí si přístup na jejich stránky předplatí na jeden měsíc, k dispozici je také úhrada na rok nebo týden.
Přístup k desítkám služeb na internetových stránkách vyjde uživatele v případě měsíční platby na 2,9 eura (zhruba 70 korun). Ze zaplacené sumy získává ihned podíl portál, prostřednictví kterého platba proběhla. Zbývající část sumy se následně rozdělí mezi všechny weby zapojené do projektu podle času, který uživatel stráví na jednotlivých stránkách.
Slovenští vydavatelé od projektu zpoplatnění očekávají získání dalších financí na rozšíření nabídky služeb. Valér Kot, šéf oddělení elektronického publikování vydavatelství Petit Press, které provozuje nejnavštěvovanější zpravodajský portál Sme.sk, vidí přínos například v zlepšení úrovně diskusních fór. Použivatelé, které si přístup prostřednictvím Piana nezaplatili, mají totiž jen omezený počet příspěvků za měsíc.
"Zkultivovala se diskuse, jednotlivé příspěvky jsou méně vulgární," uvedl podle portálu Mediálne.sk. Sme.sk navíc uvažuje o zařazení dalšího obsahu do systému. Naopak zábavnímu portálu MeToo.sk, který zaznamenal méně přístupů po zavedení plateb, se dosavadní výsledky nelíbí. "Nejsme úplně spokojení s čísly návštěvnosti, ale na druhé straně ze všech médií, které jsou zapojeny do projektu, my nabízíme nestandardní obsah," uvedl jednatel portálu Marcel Para. Odejít ze systému však neplánují.
Projekt Piano zkušebně odstartoval v dubnu, pouze za poplatek je vybraný internetový obsah devíti webů od začátku května. Tento model se zalíbil také některým českým vydavatelům, o jeho nasazení zatím nerozhodli. Údajně chtějí počkat na výsledky ze Slovenska.