Placený přístup online deníkům zdvihá prodaný náklad
Jakkoli prodaný náklad tištěných verzí klesá, platící čtenáři na internetu dokáží vyhladit vrásky managementu alespoň některých deníků.
![](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2011/06/wsj.jpg?v=1)
Jakkoli prodaný náklad tištěných verzí klesá, platící čtenáři na internetu dokáží vyhladit vrásky managementu alespoň některých deníků.
Podívejme se tam, kde online platící čtenáře systematicky měří - a to je případ deníku Wall Street Journal v USA, o kterém jsme psali. Vycházíme z čerstvých čísel za březen zveřejněných severoamerickým ABC, Audit Bureau of Circulations - tedy ověřovaným auditem nákladů.
Čísla hovoří jasně - prodaný náklad tištěné verze WSJ poklesl o 3,9% (1.613.062 průměr za posledních 6 měsíců), zatímco placené online přístupy narostly o 21,9% (504.734). Spíše než na procenta je potřeba podívat se na absolutní počty čtenářů, protože když rostete z nuly, procenta přibývají rychle.
Tento jev se podařilo zachytit mj. díky tomu, že v Americe od loňského podzimu změnili metodiku: začali ve statistikách platících čtenářů uvádět právě placené online přístupy.
V rychlosti to znamená dvě věci:
1) online přístupy k deníkům na internetu prokázal schopnost generovat placenou čtenost - alespoň tedy u WSJ.
Tak trochu by se chtělo říci: kdo dřív příjde, ten dřív mele. Aneb, komu se to povede u nás jako prvnímu?
2) všude ve světě s dostatečnou penetrací internetu bude časem zapotřebí zvážit změnu metodiky sledování tištěného nákladu.
Další (povrchní) otázka ke zvážení: jak může pomoci online placený přístup žurnalistice třeba na takovém Islandu nebo ve Skandinávii?