Rozhodnuto: ČT1 a ČT24 bez reklamy

středa, 13. července 2011, 19:17 TV MediaGuru

Poslanci ve třetím čtení schválili návrh novely zákona, který zakazuje vysílání reklamy na kanálech ČT1 a ČT24. Na ČT končí i teleshopping a reklama na webu.

Reklama na kanálech ČT1 a ČT24 bude po 11. listopadu 2011 dovolena jen v případě, že se bude vázat na významné kulturní nebo sportovní události a její odvysílání bude podmínkou k získání vysílacích práv.

Česká televize nebude moci vysílat ani teleshopping a ani umísťovat reklamu na své internetové stránky.

Veřejnoprávní instituce si tak bude moci ponechat reklamu jen na kanálech ČT2 a ČT4, a to v rozsahu 0,5 % denního vysílacího času, přičemž vysílání reklamy v době od 19:00 do 22:00 nesmí překročit 6 minut v hodině. Z těchto výnosů bude ČT povinna odvádět příspěvky Státnímu fondu kultury a používat je na výrobu sportovních pořadů.   

Komerční provozovatelé budou muset každý rok odvádět 2 % svých ročních reklamních příjmů Státnímu fondu ČR pro podporu české kinematografie. Například televize Nova odhaduje, že to pro ni bude znamenat roční částku ve výši cca 100 milionů Kč.

O vrácení návrhu novely zákona do druhé čtení se ještě neúspěšně pokusila poslankyně KSČM Ivana Levá.   

Roční výnosy z prodeje reklamy na České televizi se pohybují na úrovni 500 mil. Kč, z čehož se kanály ČT1 a ČT24 podílejí na této částce cca z 70 %. 

Návrh novely zákona o České televizi a dalších mediálních zákonech teď musí schválit ještě Senát, kde je možné očekávat ještě kosmetické změny, jak naznačilo projednávání ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně. 

Středečním rozhodnutím poslanců se ale uzavírá dlouhé období diskusí o budoucnosti reklamy na České televizi. Už původní znění diginovely předpokládalo, že po skončení přechodu na digitální vysílání reklama z obrazovek ČT zmizí. O její navrácení se pokoušel senátní návrh zákona, který právě vyústil v tuto kompromisní podobu, kterou někteří odborníci považují za hybridní.

-mav-