Zisk deníků z iPadů zatím jen díky sponzorům
Ziskovost iPadovských projektů českých deníků je zatím jen díky sponzorům aplikací.
Vydavatelé deníků Hospodářské noviny a Lidové noviny, které mají jako jediné z českých deníků k dispozici aplikaci pro iPady a iPhony, očekávají návratnost investic do projektu v momentě, kdy počet stažení dosáhne zlomového počtu.
„Ziskové jsou iPadovské projekty zatím jen díky sponzoringům, nikoli díky příjmům z prodeje předplatného nebo jednotlivých čísel. Pokud tedy už vůbec zpoplatnění proběhlo,“ říká publisher HN Daniel Hort. Domnívá se, že ziskovost projektu nebude pro vydavatele zajímavá do té doby, než bude dostatečný počet tabletů v cílové skupině, stažených aplikací a následně počet stažení jednotlivých vydání. „ Za nějaký break point považujeme u deníků 3000 stažení vydání. U týdeníků je to na úrovni 5000,“ odhaduje Hort.
Hospodářské noviny už dosáhly více než 5 tis. stažení, ale aplikace je zatím k dispozici zdarma.
„Než se dosáhne uvedené kritické masy, budou na této platformě inzerovat jen ti zadavatelé, kteří chtějí prezentovat jakousi inovativnost nebo technologickou zdatnost. Náklady na standardní kampaň na tabletech jsou v této chvíli v porovnání se standardními kanály nesrovnatelně vyšší,“ upřesňuje Daniel Hort.
Také šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek vidí roli sponzorů aplikací jako velmi důležitou z hlediska nákladů vynaložených na projekt. LN vstoupily na iPady a iPhony v minulém týdnu s tím, že čtenáři mají možnost využívat aplikaci 14 dní zdarma, pak bude zpoplatněna.
První den po uvedení aplikace dosáhly LN 500 stažení. Frekvence stahování se v následujících dnech vyvíjela podle Dalibora Balšínka obdobným tempem. „Asi třetina uživatelů volí variantu v pdf formátu, zbývající dvě třetiny iPadovskou verzi,“ uvádí Balšínek. „Ziskovost lze očekávat až v momentě, kdy se bude produkt prodávat v tisících,“ dodává s tím, že teď lze obtížněji odhadovat, jak se bude zájem o aplikaci vyvíjet poté, co bude zpoplatněna. „Myslíme si ale, že díky iPadu a iPhonu můžeme získat čtenáře, kteří by si už papírové vydání novin nekoupili.“
Nelze ale zatím čekat, že iPadovské projekty budou v současnosti tvořit významnější procento na celkových příjmech vydavatelů. Také proto, že platební systémy nejsou rozšířeny na všechny operační platformy.