Facebook začíná teenagery nudit
Z výzkumu mediální agentury PHD, který uskutečnila ve vlastním studiu na focus group výzkumy, vyplynulo, že teenagery začíná Facebook nudit.
Výzkum, který v průběhu června probíhal ve vlastním studiu PHD pro focus groups výzkumy, sledoval vedle mediálního chování i další faktory důležité v životě dnešních mladých lidí. Z této sondy vznikly závěry, které jsou zajímavé i pro mediální plánování. Teenageři totiž tvoří výraznou a specifickou skupinu ve společnosti, což je potřeba při mediálním plánování zohlednit. Z výsledků výzkumu mj. vyplývá, že teenagery je nutné oslovovat v pohybu a nejlépe na místech a v okamžiku, které maximálně korespondují se značkou. Reklama cílená na teenagery by měla být také dostatečně úderná, aby vynikla a vzbudila pozornost.
Televize jako kulisa
Výzkum dále ukázal, že média hrají v životě dnešních teenagerů podstatnou roli. K televizi mají teenageři spíše ambivalentní vztah: pouštějí si ji i přesto, že si z její nabídky nevyberou. Většinou jim slouží jako kulisa. „Když přijdu domů, zapnu televizi, ale že bych u toho seděl, to fakt ne. Většinou mě tam nic nezaujme,“ zaznělo např. od účastníků výzkumu. Pokud se na televizi dívají, zajímají je zejména sportovní pořady nebo seriály typu Partička či Comeback. Zábavné pořady už teenagery táhnou méně. „Superstar se už vyčerpala,“ myslí si. Televize podle jejich vnímání láká spíše jejich rodiče než je samotné. Přesto se však na některé pořady sledované svými rodiči dívají. Často je to totiž pro ně způsob trávení volného času v rodinném kruhu. „Dívám se spíš na klasiky, když se sejde rodina.“ Mezi nejčastěji sledované televizní kanály patří zejména Nova, Prima Cool a hudební kanály, jako je Óčko nebo MTV.
Noviny především zadarmo
Dalším zjišťovaným tématem byla čtenost novin a časopisů. Z reakcí vyplynulo, že teenageři si noviny sami od sebe nekupují. Když mají příležitost, vezmou si deník Metro, a to hlavně proto, že je zadarmo. Zvykli si ale číst doma noviny, které přinesou rodiče. Nezáleží jim ale příliš na tom, jestli se jedná o seriózní noviny nebo o bulvár. „Když vidím doma na stole Nedělní Blesk, tak ho rád prolistuju, je to docela sranda ty různý pomluvy“. Více než samotné noviny však teenagery zajímají suplementy deníků. Jiná situace je u časopisů, kde mají své oblíbené časopisy, které si pravidelně kupují. Nejčastěji zmiňované byly časopisy ze segmentu auto-moto, u dívek tituly jako Cosmopolitan nebo Joy.
Facebook začíná nudit
Teenageři jsou internetovou generací. Jedná se o první generaci, která se již do světa internetu narodila a již si svět bez internetu neumí představit. Je pro ně zdrojem informací a zábavy. Vyhledávají zde informace, pouští a stahují si hudbu, filmy a hry. V neposlední řadě na internetu probíhá významná část společenského života. Nejčastějšími stránkami, na kterých vyhledávají informace, jsou Google a Wikipedia. Filmy stahuji z uloz.to, torrent či rapid share a čas významně věnují hrám. Velmi populární je u teenagerů Youtube.
Speciální pozornost byla při výzkumu věnována Facebooku, který při diskusích vyvolával nejvíce emocí. Teenageři sice na Facebooku tráví dost času, ale je jim nepříjemné to přiznat. Zároveň se snaží čas na Facebooku omezovat a chtějí se vrátit zpět do reality. To zaznívá zejména u teenagerů s nižším vzděláním. „Snažím se Facebook omezovat, začíná mě deptat a chci se vrátit mezi lidi“. Někteří si stěžují, že je Facebook začíná nudit a že „by to chtělo něco nového, nejlépe Facebook spojený se Skypem.“ V každém případě je Facebook pro teenagery hlavním komunikačním prostředkem a vytlačil tak jak ICQ, tak komunikaci prostřednictvím e-mailu. Ten již používají pouze pro formální účely, jako je komunikace s učiteli nebo nakupování přes internet. Oproti očekávání stačí většině teenagerů k životu smartphone, nepotřebují v současné chvíli další nová zařízení, jako je iPad či jiné tablety apod.
Reklama: hlavně, ať je vtipná
Výzkum měl za cíl odpovědět také na otázku, do jaké míry se teenageři nechají ovlivnit reklamou. Ukázalo se, že je podstatný rozdíl mezi studenty s nižším a vyšším vzděláním. Zatímco ti s nižším vzděláním jsou celkově více impulzivní a ovlivnitelní, ti s vyšším vzděláním si od reklamy drží odstup. Obě skupiny se však shodují, že reklama musí být především vtipná, aby je zaujala.
O výzkumu
Výzkum se uskutečnil ve dnech 8. - 9. června 2011 v nově vytvořeném focus studiu v prostorách mediální agentury PHD. Výzkumnou metodou byly tři skupinové diskuse „focus groups“, kterých se dohromady zúčastnilo 18 studentů ve věku od 15 do 18 let z různých typů škol.
Magdalena Lásková, research executive, PHD