Napětí v distribuci deníků: Mediaservis obvinil poštu
Alternativní poskytovatel poštovních služeb Mediaservis obvinil konkurenční Českou poštu, že při distribuci denního tisku používá dumpingové ceny.
Souboj o distribuci předplacených výtisků novin se dostal do další fáze, když společnost Mediaservis obvinila Českou poštu z dumpingu a z toho, že porušuje hospodářskou soutěž na poštovním trhu. Mediaservis kvůli tomu připravuje podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Dumpingové ceny mělý být podle šéfů Mediaservisu příčinou toho, že Česká pošta od července vystřídala tuto společnost při distribuci deníků z produkce vydavatelství Vltava-Labe-Press (VLP). "Možné porušování pravidel hospodářské soutěže dosud dominantním poskytovatelem poštovních služeb musí být prověřeno. Z dvouměsíční analýzy rozsahu a kvality služeb České pošty se domníváme, že distribuce deníků prováděná Českou poštou je pravděpodobně realizována za dumpingové ceny, které nejsou z dlouhodobého hlediska udržitelné," uvedl jednatel Mediaservisu Michal Koliandr.
Podle něj lze dumpingovou cenovou politiku České pošty transparentně doložit, neboť doručovací systém České pošty je téměř totožný s logistikou Mediaservisu. Podnět Mediaservisu k ÚOHS se podle Koliandra zakládá na právním názoru, že poskytování dumpingových cen ze strany České pošty je zneužíváním dominantního postavení v souvislosti s blížící se úplnou liberalizací poštovního trhu od ledna 2013. Koliandr míní, že se Česká pošta snaží včas vytlačit Mediaservis z trhu poštovních služeb.
Aktivita Mediaservisu souvisí právě s přechodem regionálních deníků Vltava-Labe-Press od Mediaservisu k České poště. Jak jsme již informovali, vydavatel regionálních deníků od letošního července ukončil distribuci přes Mediaservis a začal využívat České pošty. Šlo přitom o velmi riskantní krok, protože Česká pošta není na distribuci předplatného specializovaná. Jak MediaGuru.cz řekla generální ředitelka VLP Jitka Bosáková a i její předchůdce Miroslav Pavel, důvodem pro výpověď Mediaservisu byla zejména cena, kterou Mediaservis za své služby požadoval. Po přechodu na distribuci přes Českou poštu si VLP změnu chválila a je se službami pošty spokojená. Pokud by o přechodu uvažovali i další vydavatelé, mohlo by to pozici Mediaservisu ohrozit. Do té doby byl totiž jediným distributorem předplacených výtisků novin v ČR.
Podle našich informací má přitom Česká pošta zájem převzít distribuci předplacených titulů i od jiných vydavatelských subjektů. Jedním z oslovených vydavatelů je např. vydavatelství Borgis, které vydává deník Právo. To však zatím na nabídku České pošty nepřistoupilo.
-mav-, -čtk-