Američany přestávají bavit sitcomy

středa, 05. října 2011, 10:01 TV, Výzkum MediaGuru

V nejexponovanějších časech amerických televizí boduje stále častěji sport. Znovu rostou také reality show.

Situačním komediím se ve Spojených státech ve vysílacím čase mezi osmou a jedenáctou večer dlouhodobě nedaří přilákat obecenstvo. Odklon diváků od tohoto žánru vyplývá ze studie výzkumné agentury Nielsen, která analyzovala žánry nejsledovanějších pořadů vysílaných v prime-timu amerických stanic za posledních deset let.

Popularita roste naopak pořadům se sportovní tématikou. Jejich podíl na nejsledovanějších programech se během posledních několika let více než zdvojnásobil. Sportu se tak dle výzkumu v poslední televizní sezóně, tj. od září 2010 do srpna 2011, patřily dvě z desítky nejsledovanějších televizních relací.

V posledním sledovaném období zaznamenaly nárůst popularity také reality show, které jinak od vrcholu v roce 2007 na oblíbenosti prudce ztrácely. Zda jde o krátkodobý výkyv, či o plnohodnotný comeback ukážou až data za tento rok. Letošní American Idol si však vede nadmíru dobře: prozatím je nejsledovanějším pořadem letošního podzimu.

Žánr nejsledovanějších pořadů v prime-time amerických TV v letech 2001-11

Zdroj: Nielsen

Výhodou reality programů je navíc jejich schopnost vyvolat buzz na sociálních sítích, jehož měření se účastní všechna významná americká média. Jarní uvedení soutěže X-Factor na stanici Fox zaznamenalo během svého vysílání na 7,25 milionů impresí. To je více než dvojnásobek výsledku na sociálních sítích nejúspěšnějšího seriálu Ringer (v Česku dosud neuveden).

Mohutnější "sociální" odezvu než reality show má však dle statistik webu GetGlue.com v současnosti  nová řada seriálu Teorie velkého třesku, dlouhodobému vývoji svého žánru navzdory.