Buzz končí. Google+ v problémech
Na seznam svých neúspěšných pokusů v sociálních sítích přidává Google službu Buzz. Rozvíjet chce raději Google+. O ten ale uživatelé ztrácejí zájem.
Jaiku, Waive, Dodgeball, Orkut a nyní Buzz. Jména služeb, kterými se dosud Google pokoušel uspět na poli sociálních sítí. Od poslední jmenované si přitom mnohé sliboval.
Uživatelskou základnou se totiž stalo všech téměř 200 milionů uživatelů freemailového klienta Gmail. Automatickou aktivací funkce Buzz ale Google své uživatele spíše popudil. A nejen proto služba, o které se v době jejího spuštění hovořilo jako o konkurenci Facebooku či Twitteru, skončila jako nevýznamný agregát úspěšnějších sociálních projektů.
Google se podle svých slov nyní zaměří na rozvoj před třemi měsíci spuštěného projektu Google+, jenž podle výkonného ředitele a spoluzakladatele firmy Larryho Page nedávno překročil hranici 40 milionů uživatelů. Podobně raketovým startem neprošla dosud žádná z komunitních sítí.
Důvod k oslavám vedení firmy přesto nemá, neboť aktivita uživatelů Googlu+ od jeho spuštění neustále klesá. Vyplývá to ze statistik americké online agentury Chitika, která datový provoz této sociální sítě měří.
Trvale klesající tendence přenesených dat potvrzuje, že se registrovaní na Google+ nevracejí nebo jej aktivně nevyužívají. Výjimkou je růst v druhé polovině září, kdy firma síť otevřela široké veřejnosti. Do té doby jej testovala jen vybraná skupina uživatelů.
Samotný Google uveřejněná data nekomentoval. O stavu věci v Googleplexu, tedy centrále firmy, ale hovoří interní příspěvek, který minulý týden na internet omylem vyvěsil jeden z vývojářů firmy. V dokumentu poznamenává, že Google sociálním platformám nerozumí, a to od úrovně obyčejných zaměstnanců až po nejvyšší vedení. Google+ je pak podle něj ztělesněním tohoto nepochopení.
Dodgeball, 2005-2009
Sociální síť, kterou Google koupil v květnu 2005, uměla najít a poslat zprávu přátelům nacházejícím se ve vašem okolí. Majitel původního startupu po akvizici od projektu odešel, aby založil podobnou avšak již celosvětově známou geolokační síť Foursquare.
Jaiku, 2007-2009
Přirovnáme-li Dodgeball k Foursquare, nutné je zmínit i podobnost Jaiku a Twitteru. Zdrojový kód nepopulární mikroblogovací služby Google v roce 2009 zpřístupnil vývojářům a sám přestal podporovat.
Lively, 2008
Bublině virtuálních světů à la Second Life na sklonku minulého desetiletí neunikl ani Google. Služba Lively, umožňovala komunikaci skrze avatary v nejrůznějších 3D prostředích. Ukončena byla po šesti měsících od startu.
Google Wave, 2009-2010
Vlnu očekávání, kterou Wave před svým startem vyvolala, zhatilo téměř okamžitě uživatelsky nepřátelské ovládání služby. Kombinace emailu a instantního messengeru se sociálními prvky pro uživatele ukázala být překombinovanou a nepochopitelnou.
Orkut, 2004 – současnost
Ač je sociální síť Orkut stále v provozu, masivnějšího rozšíření se dočkala jen v Indii, Pákistánu a především Brazílii, kam Google přesunul také její správu. S globálním růstem počtu uživatelů Facebooku však její význam upadá.