České deníky přijdou s dalšími aplikacemi pro iPad
Tuzemské deníky MF Dnes a Hospodářské noviny představí ještě do konce letošního roku své aplikace pro iPad.
Ještě do konce letošního roku mají čeští čtenáři možnost získat přístup k obsahu tuzemských deníků v iPadu. Zatímco Hospodářské noviny už takovou aplikaci nabízejí a na listopad připravují představení její nové verze, pro nejčtenější celostátní zpravodajský deník MF Dnes půjde o premiéru. MFD tak rozšíří počet tuzemských deníků, které už v iPadu díky vlastní aplikaci jsou.
„Aplikaci pro iPad deníku MF Dnes bychom chtěli představit do konce roku,“ potvrdil MediaGuru.cz Dalibor Balšínek, člen představenstva skupiny Mafra, který mj. zodpovídá za multimédia. Na přípravě aplikace pracuje společnost News Lab, která už pro Mafru vytvořila aplikaci pro Lidové noviny. Její princip proto bude v základu podobný té, kterou mají Lidové noviny v tom smyslu, že deník bude pro zájemce připraven ve dvou verzích – v pdf formátu a v nativní podobě přizpůsobené tabletu.
Hospodářské noviny pak chtějí svoji novou verzi aplikace pro iPad oficiálně představit na začátku listopadu. Podle dřívějších informací by už mělo jít o aplikaci placenou. To by znamenalo, že by se Hospodářské noviny staly druhým tuzemským deníkem, který se z prodeje obsahu snaží přes iPad (a spřízněné Apple aplikace) generovat nějaké příjmy.
Zatím totiž jediným českým deníkem, který se takto snaží svůj obsah zpeněžit, jsou Lidové noviny. Přestože oficiálně nezveřejnily počet svých předplatitelů, před měsícem jsme odhadovali, že jejich počet už mohl překročit hranici jednoho tisíce. „Příliv nových předplatitelů se nezastavil,“ popisuje aktuální situaci Dalibor Balšínek. Nejčastěji se předplatitelé upisují k měsíčnímu předplatnému (cca 61 %), dále ke kvartálnímu předplatnému (cca 29 %) a k ročnímu předplatnému (cca 10 %). Kusové předplatné nepředstavuje ani 0,5 %.
Lidové noviny přitom plánují přijít s balíčky předplatného, které by umožňovalo předplatitelům tištěných vydání také zvýhodněný přístup k elektronickému obsahu. Dosud totiž předplatitelé tištěných LN, pokud mají o deník zájem také v tabletu, musejí za něj zvlášť platit. „Jsme si toho vědomi a chceme co nejrychleji balíčky představit,“ uvedl Balšínek. Nesouhlasí také s názorem, že iPad nemůže vydavatelům přinést významnější příjmy. „Apple aplikace nám generují velmi zajímavé peníze. Není to jen PR nástroj,“ říká.
Dalibor Balšínek tak reagoval na slova generální ředitelky Ringier Axel Springer CZ Libuše Šmuclerové, která v minulém týdnu na diskusním setkání NetClub naznačila, že tablety v tuto chvíli nepředstavují takovou cestu pro vydavatele, kterou by bylo možné zásadně zvyšovat obrat. „Dělat aplikaci pro iPad je v tuto chvíli buď čiročiré PR, nebo edukativní proces, anebo činnost ekonomicky nepodložená a vzniká jenom proto, že si všichni najednou myslí, že by bylo fajn aplikaci pro iPad mít,“ zmínila generální ředitelka Ringier Axel Springer CZ.
Přesto lze v letošním roce sledovat určitý posun u vydavatelů týkající se možnosti monetizovat obsah v digitálních médiích. Zatímco ještě v loňském roce zaznívaly hlasy o nutnosti zpoplatňovat obsah na internetových stránkách titulů, v letošním roce se mezi vydavateli více prosazuje názor, že zpoplatňování internetu není v současnosti reálnou možností a pozornost se přesouvá spíše k iPadům a k chytrým telefonům.
Téma "Jak se daří Lidovým novinám na iPadu" bude také součástí letošního ročníku konference Czech Internet Forum.
-mav-