Devět významných trendů v designu firemního webu
Internetové stránky světových firem mají rozměrnější loga i claimy, méně obrázků a výraznější typografické prvky.
I přes rozvoj komunitních sítí, mobilních aplikací a jiných forem online komunikace zůstávají webové stránky základem firemní prezentace na internetu. A ať již jde o korporátní web, či mikrostránku reklamní kampaně, i ony podléhají trendům.
Aby váš web designově ani funkčně nezastaral, MediaGuru zmapoval, kam se posouvají online prezentace v cizině. Většinu inovací tam formuje nástup dotykových displejů.
1. Minimalismus
Zjednodušování webových stránek není na internetu konceptem nijak novým, v poslední době však již tento trend přechází až v minimalismus. Stránky plné detailů, dlouhých odstavců a řetězících se obrázků střídá střídmý design.
Do módy se dostávají světlé barvy a pastelové tóny. Lidské oko prý díky nim dokáže zpracovat informace na stránce rychleji. Zaplnit každé místo na stránce je spíše na škodu. Volné plochy nechávají web dýchat, zdůrazní text a usnadní orientaci.
2. Výrazné logo a claim
Dalším trendem současnosti je rozšíření loga a sloganu na úkor ostatního obsahu. Podle některých designerů mohou firemní symboly dokonce zaplnit celou šíři monitoru. Důležité však je, aby se informace o produktu či firmě objevily okamžitě poté, kdy návštěvník stránek začne skrolovat.
3. Typografie
Internetový uživatel je přesycen fotografiemi. Boom teď proto zažívá písmomalířství. V kombinaci různých forem a velikostí písma jsou stále populárnější tučné a výrazné fonty. Převládají kapitálky.
4. Fotografie jen na uvítanou
Cílem obrázků na komerčním webu je přitáhnout pozornost. Firmy je proto využívají hlavně na počátku prezentace. Zbytek webových stránek se řídí pravidlem, méně je více. Módou je místo fotografií použít skicu.
5. Zužování webu
S příchodem tabletů a mobilních telefonů se důležitou funkcí webových stránek stala také flexibilita zobrazení. Zúžil se proto nejen proklad písma, ale i mezery mezi texty a obrázky. Novinkou je plně automatické přizpůsobení stránky rozlišení displeje. Kupříkladu web amerického deníku Boston Globe při zmenšení okna prohlížeče automaticky upraví svůj layout (funkcionalitu lze vyzkoušet na www.bostonglobe.com).
6. Horizontální navigace
Na informačně bohatých stránkách se opět díky tabletům začíná prosazovat také horizontální navigace. Posun do stran zavedl v Česku například web Hospodářských novin, v cizině pak BBC. Informace do interaktivních oddílů ale organizují také firemní weby.
7. Barevnost pozadí
Ač je v souvislosti s moderním webových designem zmiňován minimalismus, pozadí stránek je výjimkou. Do módy naopak přicházejí nejrůznější textury a obrázky.
8. Velké ikony a tlačítka
Ještě před několika lety platilo, že ikona má rozměr 24 x 24 pixelů. S rozšířením dotykových displejů se však ovládací prvky i jejich detaily zvětšují. Jejich součástí se navíc mnohdy stávají obrázky. Menu po vzoru facebookové lišty zůstává pevně ukotveno.
9. Nové funkce zápatí
Z dřívějšího prostoru pro informace o copyrightu či podmínek využití služby se stalo místo pro kontaktní formuláře, novinky ze sociálních sítí či stream dalších relevantních informací. Zápatí se stává důležitou součástí stránek i z pohledu designu.