Konference Vize: Mediální trh čekají změny
Mediální trh v následujících deseti letech čekají podle Pavla Zimy, Petra Dvořáka a Tomáše Skřivánka převratné změny.
Podíl tradičních tištěných novin dál výrazně klesne a naopak posílí internetová média a mobilní aplikace. Televize by si díky zavádění moderních technologií a programovým změnám mohla pozici udržet. Na konferenci VIZE 2012 až 2021 - Perspektivy médií a reklamy za rok a za deset let se na tom dnes shodli odborníci.
Šéfredaktor deníku E15 a ředitel stejnojmenné divize ve vydavatelství Mladá fronta Tomáš Skřivánek upozornil, že za posledních deset let náklad deníků nejen v ČR klesl až o polovinu. Situace je podle něj podobná tomu, když bylo zahájeno televizní vysílání, které otřáslo do té doby pevnou pozicí novin v USA i Evropě. Internet pak v posledních 15 letech pokles zájmu o noviny urychlil a další ránu jim zasadila hospodářská krize. Vydavatelé tak musí počítat s rychlejším poklesem prodaného nákladu novin i tržeb.
Naopak internetová média se těší stále větší popularitě. Například server Novinky.cz v září podle výkonného ředitele portálu Seznam.cz Pavla Zimy vykázal meziroční nárůst počtu čtenářů o dvacet procent a server Super.cz o 67 procent. Na mediálním trhu podle odborníků také poroste význam tabletů. Čeští čtenáři si nyní mohou do mobilních přístrojů stáhnout například Lidové noviny či Hospodářské noviny.
Skřivánek míní, že tištěné noviny tak neodvratně spějí ke svému konci a budoucností mediálního trhu jsou právě zpravodajské portály a aplikace pro mobilní zařízení. "Za deset let bude deníků výrazně méně než dnes a analogový svět bude nahrazován digitálním," uvedl Skřivánek. Upozornil ale, že vydavatelé jsou nyní ve složité pozici, jelikož reklama v novinách klesá a webová reklama zatím nepřináší dostatek peněz. Lidé jsou zároveň na internetu ochotni platit například za erotiku či ekonomické zprávy, ale už ne za reportáže.
Podle generálního ředitele České televize Petra Dvořáka si televize navzdory rozmachu internetu může pozici udržet, musí ovšem investovat do nových technologií, lidských zdrojů a hlavně kvalitního programu. "Obsah v budoucnu rozhodne a bude dál televizi držet naživu. Internet je roztříštěné médium, na kterém nelze sledovat dlouhá videa. Televize jako pasivní medium pořád ještě přitahuje většinu populace," míní Dvořák, podle kterého televize bude mít i nadále velmi silný podíl na celkovém mediamixu.