Síla magazínu Forbes je v jeho konceptu
Česká edice magazínu Forbes zahájí 3.11. Šéfredaktor Petr Šimůnek by si přál prodaný náklad 10 tisíc výtisků.
Můžete už představit obsah premiérového vydání českého Forbesu?
V prvním čísle bude hlavní téma – cover story – věnováno zajímavému českému podnikateli a jeho úspěchu. Nepůjde o žádného z nejznámějších podnikatelů, ale to, co dělá, je hodně známé. Přineseme několik zajímavých příběhů z českého byznysu, které se nikde neobjevily. Podařilo se nám také získat rozhovor s Frankem Lowe, zakladatelem agentury Lowe, který dal rozhovor vůbec poprvé po 15 letech. Z amerického Forbesu převezmeme žebříček 400 nejbohatších podnikatelů včetně naprosto skvělé story o zakladateli Napsteru nebo Facebooku Seanovi Parkerovi.
Z ukázky obsahu prvního čísla tedy vyplývá, že se budete hodně soustředit na lidi a jejich příběhy. Bude to hlavní kritérium výběru?
Ano, závisí, co to bude za člověka a za byznys, ale toto je základní koncept. Naše metoda je ukazovat byznys na příbězích, zkušenostech a inspiraci u různých lidí. Čtenář se tak seznámí se spoustou nových jmen, které něco zajímavého dělají a něco zajímavého dokázali, ať už jsou z Česka, nebo ze zahraničí. Struktura textů v časopise bude vždy přibližně stejná: velká cover story, aktuálnější události, ovšem z pohledu měsíčníku, investiční sekce, sekce o penězích a sekce o technologiích. Většina materiálů bude z Česka, přejímat budeme zhruba 40 % textů. Poměr se určitě bude lišit číslo od čísla, ale toto je nějaký cílový stav, kterého bychom chtěli dosáhnout.
Nebudete si tedy všímat čistě ekonomického zpravodajství jako jiné ekonomické tituly na českém trhu?
To nás nebude vůbec zajímat. Přenecháme ho novinám a týdeníkům. Náš obsah by měl být exkluzivní a zcela jiný, než je v jiných titulech.
V čem tedy vidíte základní odlišnost konceptu Forbesu od stávajících českých ekonomických titulů?
Koncept je vymyšlen jinak než u českých týdeníků. Pracuje se na něm sto let a je to na něm vidět. Nezabýváme se tím, co se stalo včera, ale tím, co lidi dělají, jak to dělají a jak to může inspirovat čtenáře, kteří si jejich příběhy přečtou. To je to, co nás zajímá.
Koncept je určitě rozhodující, ale ještě důležitější je to, jak se je podaří naplnit. Nakolik je obtížné přenést takový koncept do českého prostředí?
Nemyslím si, že by to bylo těžké. Samozřejmě, že příběhů amerických je více než příběhů českých. Mám ale pocit, že česká ekonomická média – a já jsem toho spoluviník – trpí tím, že lidí, kteří mají za sebou zajímavé příběhy, znají málo a opakují dokola ty samé. V Česku je spousta chytrých a šikovných podnikatelů, kteří si zaslouží, aby se o nich vědělo více. Musíme je nejen najít.
To ale nebude snadné…
To jistě ne, bude to ten nejtěžší úkol.
Časopis také přijde na trh v době, která není pro tisková média zcela nejlepší, ať už z pohledu inzertních příjmů, tak i z pohledu prodaných nákladů. Proč jste se rozhodli Forbes vůbec přivést?
Přestože doba pro tisková média není dobrá, věřím tomu, že kvalitní tisková média mají pořád dobrou šanci u čtenářů uspět. Rozhoduje kvalita a koncept. Koncept Forbesu je tak silný a tak průzračně čitelný, že jsme se ho rozhodli přivést. Myslíme si, že je u nás pořád dost čtenářů, kteří by si chtěli o byznysu přečíst nejen v souvislosti s vládními skandály. Forbes bude hledat především to, jak někdo něco dokázal, vymyslel a postavil. Věřím, že i přes těžkou dobu toto může fungovat.
Na Slovensku, kde Forbes už rok vychází, byl jeho launch úspěšný. Jakých prodejů byste chtěli dosáhnout v Česku?
Na Slovensku se prodá kolem 10-11 tisíc výtisků, což je na polovičním trhu docela vysoké číslo. Český trh je sice dvojnásobný, ale nemyslím si, že budeme mít dvojnásobná čísla. Za úspěch budu považovat, pokud budeme dosahovat podobných čísel jako kolegové na Slovensku. V příštím roce bychom chtěli mít průměrný prodaný náklad kolem 10 tisíc. Oslovujeme přeci jen specifickou cílovou skupinu a časopis navíc nebude úplně levný (89 Kč – pozn. red.). Počítáme také s určitým procentem předplatitelů. Chtěli bychom, aby zhruba třetina výtisků šla předplatitelům. Už teď máme prodaných pár set předplatných, aniž bychom zahájili aktivní nábor.
Cílová skupina bude primárně z řad byznysmenů?
Řekl bych, že pro byznysmeny by to v zásadě měla být povinná četba. Forbes by ale mohl zajímat lidi, kteří vědí, že světem hýbou peníze a zajímá je, jak a proč. Je to časopis pro všechny zvědavé lidi, kteří chtějí vědět, co se v byznysu děje. Byznys totiž ovlivňuje život každého z nás, ať si to připustíme, nebo ne.
Podstatnější část celkových příjmů by tedy měly tvořit inzertní příjmy?
Budeme se více opírat o inzerci. Nerad bych to zakřikl, ale první číslo zatím vypadá velmi dobře.
Už na začátku, kdy jste získali licenci, jste uvedli, že nepočítáte s vlastním webem, ale že budete chtít kooperovat s některým ze stávajících internetových provozovatelů. Můžete už konkrétně říci, s kým budete spolupracovat?
Zatím bych to ještě nechtěl říkat. Máme dohodu s jedním z největších českých serverů, že budeme spolupracovat na zveřejňování zpráv. Nebudeme mít tedy žádný zpravodajský web, ale ve chvíli, kdy budeme mít takovou zprávu, kterou nebudeme chtít držet celý měsíc, tak ji dáme na web. Označena bude naším logem, ale umístěna bude na jiném webu.
Jak početná bude redakce?
Redakce bude pětičlenná včetně mě. Tým tvoří Jiří Nádoba, Adéla Vopěnková, Irena Zemanová a od 1. listopadu Michal Mareš. Pořád ještě hledáme grafika, zatím nám grafiku vytváří externista.
Z pohledu amerického vydavatele Forbesu je český trh velmi malý. Co si od vydávání titulu v Česku vlastně slibuje?
Z čistě pragmatického pohledu americký vydavatel prodává licenci, kterou platíme. Pro něj je to úplně bez rizika: my od něj dostáváme koncept a velmi silnou značku. Musí nám schválit byznys model, ale je na nás, abychom vydělávali a abychom byli schopní platit licenční poplatky, které s vydáváním souvisejí. Oni také viděli, že vydavatelství uspělo na Slovensku a to je dobrá reference. Je zajímá především co největší rozsev značky Forbes po světě.