Tablety propad nákladu nezachrání
Americký výzkum odhalil neochotu uživatelů využívat ke konzumaci médií speciálních aplikací. S těmi se přitom počítá pro budoucí monetizaci obsahu.
Dva roky od uvedení prvního iPadu společnosti Apple se ploché počítače ve Spojených státech stávají masovější záležitostí. Tablet jakékoliv značky tam vlastní již každý desátý občan. Vydavatelé, kteří v platformě hledají náhradu neustále klesajícího nákladu, by však dle výzkumu washingtonského Pew Research Center měli být na pozoru.
Firma, která zkoumala chování 1 159 uživatelů, sice zjistila, že online zpravodajství konzumují vlastníci iPadů a jim podobných častěji než dříve, 53 % z nich denně, pro přístup k němu ale využívají většinou klasické webové stránky. Speciální aplikace vyvíjené za účelem budoucí monetizace se zatím neprosadily.
To konec konců naznačují i výsledky dosud nejvýznamnějšího experimentu na tomto poli, pro tablety určeného deníku The Daily. S necelými 120 tisíci předplatitelů prodělává dle odhadů agentury Bloomberg vydavatelská společnost News Corp. týdně téměř 400 tisíc dolarů. Jak přitom Rupert Murdoch při uvedení deníku letos v únoru uvedl, aby se vývoj a provoz zaplatil, potřebuje The Daily čtenářů zhruba čtyřikrát tolik.
Jenže pouze 14 procent respondentů zmiňovaného výzkumu připustilo, že za mediální obsah na svém tabletu někdy zaplatili. Stát se předplatitelem by pak při ceně 5 dolarů měsíčně byla ochotna pětina, při poplatku 10 dolarů pak pouze desetina z nich.
Pesimismus mohou mírnit jen první výsledky aplikace, Newsstand, kterou Apple spustil před dvěma týdny v rámci uvedení nového operačního systému pro své přístroje. Vydavateství Conde Nast, do jehož portfolia patří magazíny jako New Yorker, Vanity Fair či Vogue, díky ní zaznamenalo 268% nárůst online předplatitelů (z jakého základu však firma nezmiňuje). Žádný další mediální dům výsledky aplikace, jež umožňuje snazší nalezení médií či doručování aktuálních čísel, nezveřejnil.
Ač se může stát, že si uživatelé na konzumaci médií skrze nejrůznější aplikace do budoucna zvyknou. Pravděpodobnější je zatím směr, kterým se vývoji svého webu vydaly Financial Times. Pro tablety upravily své rozhraní pomocí nové verze programovacího jazyka HTML5.