Okopírovaná reklama Telefóniky?
Americká společnost kgb, která provozuje informační a asistenční služby, obvinila českou firmu Telefónica z okopírování její reklamy.
Společnost kgb kvůli tomu zaslala stížnost české Radě pro reklamu (RPR), jejíž arbitrážní komise námitky částečně uznala.
Americké kgb vadí, že v reklamní kampani Telefóniky na informační a asistenční službu 1188 od roku 2008 vystupovali dva muži oblečení v bílých kostýmech s černými pruhy a červenými čísly 11 a 88 na hrudi. Podobný motiv ale pro svoji kampaň na linku 118 118 už v roce 2002 zvolila kgb, která proto letos Telefóniku vyzvala, aby přestala dvojici mužů v reklamě používat, a zároveň zaslala stížnost RPR.
"Celková podobnost marketingové koncepce, stylu a ztvárnění obou posuzovaných kampaní je očividná. Kampaň 11 88 bez jakékoli pochybnosti napodobuje kampaň 118 118, a to zejména tím, že v očividně nadsazeném retro stylu využívá dvojice mužských postav s čísly na jejich oblečení," stojí ve stížnosti kgb.
Telefónica ale odmítla, že by reklamní kampaň okopírovala od americké kgb, která v Česku navíc nepodniká. "Zadavatel trvá na tom, že koncept zvolené reklamní kampaně je zcela osobitý a jedinečný a dle ujištění reklamní agentury EURO RSCG vychází z jejího vlastního tvůrčího úsilí," stojí v zápisu arbitrážní komise RPR.
Reklama Telefóniky na asistenční službu 11 88 podle verdiktu arbitrážní komise RPR neporušila zásady čestného soutěžení, jelikož americká kgb v ČR nevyvíjí obchodní aktivity. Komise ale dala americké kgb zapravdu v tom, že reklama Telefóniky porušuje oborová pravidla, podle kterých reklamy nesmí být podobné.
Reklama Telefóniky na 1188
Reklama americké kgb na 118 118