Analýza: Co lze čekat v roce 2012 v digitálu
Nastupující rok bude pro online marketing spíše evolucí než revolucí. Převrat lze očekávat snad jen ve způsobu, jakým marketéři současných technologií využijí.
Optikou konce roku 2011 nelze pozorovat žádnou inovaci, která by digitální komunikaci příští rok zásadně proměnila. Paradoxně je to však dobrá zpráva.
Absence technologických novinek totiž může pomoci ke změně přístupu k online komunikaci a hlubší redefinici cílových skupin na internetu. Digitální segmentace tak bude stále podobnější cílovkám identifikovaným pomocí CRM v offline světě.
A co bude 2012 znamenat pro jednotlivé nejdůležitější prvky online komunikace?
Vyhledávání
Pro svou měřitelnost zůstane i nadále nejoblíbenějším online nástrojem marketérů search marketing. S neustále se rozšiřujícími možnosti, které pro brouzdání internetem uživatelé mají, se však bude jeho význam snižovat.
Jen v posledních dvou letech klesl dle britské agentury Experian podíl vyhledávání na celkovém množství přenesených dat na internetu ze 40 na 35 %. V budoucnu proto firmy své investice do online komunikace přesunou spíše do internetové zábavy (videa, hry) a sociálních sítí.
Internetové video
Video, jakožto nejrychleji se rozvíjející součást internetu, překoná se současným 36% růstem a průměrnou návštěvností světových videoserverů 785 mil. uživatelů měsíčně již záhy v příštím roce hranici jedné miliardy online „diváků“.
Dalším důvodem, proč se tento nástroj v roce 2012 stane pevnou součástí digitální komunikace světových značek, je i jeho multifunkčnost: video může pomoci zvýšit brand awareness stejně jako návštěvnost stránek.
Tablety a smartphony
2012 bude pro chytré telefony a tablety rokem technologické konsolidace. Masivní inovaci lze naopak očekávat v mobilním marketingu. Hodně se v tomto směru očekává od technologie NFC (near-field communication), která slouží ke spojení a přenosu dat mezi zařízeními na krátkou vzdálenost, např. při dotyku dvou telefonů.
Další technologií, na jejíž využití se marketéři jistě zaměří, je hlasové ovládání, jež se po nástupu iPhonu 4S snaží zpopularizovat Apple a vyvíjí též Google. Očekávat lze i vyřešení standardizace zobrazení mobilních emailů pro účely direkt marketingu. A rozhodnout by se konečně mělo i o osudu QR kódů.
Sociální sítě
Rapidní rozvoj lze tušit především u formátu sponzorovaných zpráv, které letos po dlouhých měsících testování spustil Facebook. Reklamy na této sociální síti tak mají být relevantnější a s vyšším poměrem reakce uživatelů. Častější než dosud bude také vytváření speciálních PPC a dalších online kampaní přímo pro sociální sítě.