Etailový trh dozrává. Čeká jej stagnace
Internet jako prodejní kanál dosáhl svého vrcholu. Objem zboží prodaného online přestává růst, naznačuje britská studie.
Výzkum britské agentury Transactis naznačuje, že boom internetového obchodování je na tamním trhu u konce. Objem prodaného zboží sice meziročně stále roste, avšak již potřetí za sebou výrazně pomaleji než o rok dříve.
Zatímco v roce 2007 dosáhl meziroční růst téměř 60 procent, vloni tomu bylo jen 8 %. Data vycházejí z analýzy, která zkoumala na 39 milionů transakcí uskutečněných v 205 největších britských e-shopech v posledních pěti letech.
Letošní čísla prozatím ukazují na mírný nárůst v prvním pololetí, konkrétně o 14 %. Ten si však agentura vysvětluje především nadechnutím po období ekonomické recese. Celoroční výsledek pravděpodobně pokazí nejistota z dalšího vývoje globální ekonomiky v druhé polovině roku.
Ani výhledově přitom růst online obchodování očekávat nelze. 83 % nakupujících ve věku do 35 let, kteří jsou motorem rozmachu etailového trhu nejen ve Velké Británii, totiž již ve čtyřech z pěti případů ke svým nákupům využívá výhradně internetu.
Studie sice připomíná, že určitou nadějí je zvyšující se penetrace tabletů a dalších mobilních zařízení s online připojením. Demografická struktura jejich uživatelů se však od té již zmíněné příliš neliší.
Internet jako distribuční kanál se tamní firmy chystají v příštím roce také nejvíce podpořit. Dle průzkumu agentury StrongMail jde o jediné z médií, do kterého marketingoví manažeři plánují navýšit investice do komunikace.
Nárůst výdajů plánuje 60 % z celkového počtu 939 dotázaných marketingových manažerů. Podobně se respondenti staví i k podpoře komunikace na sociálních sítích. Zhruba třetina pak plánuje navýšit rozpočet pro search marketing.
-ptv-