Jak se Coca-Cola vrací k Santa Clausovi
MediaGuru mapuje, kam se za posledních 50 let posunula vánoční kreativa firmy, které Santa Claus vděčí za současnou podobu.
Genialita reklamní invence společnosti Coca-Cola ve třicátých letech 20. století způsobila, že obtloustlý vousatý muž v červeném kostýmu je synonymem Vánoc také v Česku.
Ani Coca-Cola však u jednoho motivu nezůstává napořád. Projděte si desítku reklam, které ilustrují posledních 50 let vánoční kreativy tohoto nápojového giganta.
Padesátá léta znamenala první výraznější odklon od kreativy, které Coca-Cola užívala po téměř dvacet let. Komunikace firmy se namísto toho zaměřila na produkt a přesvědčení zákazníků o jeho vhodnosti pro sváteční stůl. Firma tak bojovala s image Coca-Coly jako nápoje letních měsíců.
Tento trend následně pokračoval i v letech šedesátých, kdy Coca-Cola začala promovat dvoulitrové rodinné balení. Ironií je, že o několik desítek let později je stejné množství nápoje komunikováno jako kvantita vhodná pro jediného člověka.
V sedmdesátých letech Coca-Cola zaznamenala úspěch se sociálně laděnou kampaní „I’d Like To Teach The World To Sing“, v níž jako herci společně účinkovali teenageři nejrůznějších etnik. Koncept pak firma přetavila i do svých vánočních kampaní. Zde je příklad z roku 1977.
A jelikož popularita kampaně neklesala ani v letech osmdesátých, Coca-Cola přišla s řadou inovací. Do zpívajícího klipu například zapojila postavičky Walta Disneyho.
Tím také započala animovaná fáze nápojových reklam, která se ve vánoční kreativě projevila především v roce 1993, kdy byli v televizních spotech poprvé představeni slavní lední medvědi (firma je před tímto datem využívala hlavně v tištěné reklamě).
Přelom tisíciletí znamenal pro Coca-Colu období experimentů. Jeden z těch úspěšných vznikl v roce 2000.
S rozvojem počítačové grafiky se o dva roky později do vánoční kampaně vrátili lední medvědi, kteří se pak v reklamách atlantské firmy objevili v řadě variací.
Návrat Santa Clause se pak ve velkém odehrál v roce 2006. Tehdy byl kreativci postaven na úroveň božské bytosti, která o blaho svých svěřenců pečuje po celý jejich život.
A vynechat samozřejmě nelze slavnou reklamu s vánočními kamióny brázdícími zasněžená města, kterou firma přestala nasazovat v roce 2001. Na četné žádosti fanoušků se však spot vrátil jako globální vánoční kampaň roku 2007.
V hlavní roli reklamní kampaně opět figuruje Santa Claus jako hybatel světa, ač v trochu posunutém slova smyslu. A Coca-Cola se stejně tak vrací i k silnému hudebnímu motivu.