Letošní trendy spotřebitelského chování
Celosvětový výzkum KPMG přináší aktuální informace o přístupu spotřebitelů k novým technologiím.
Jednoznačným závěrem letošní studie je, že spotřebitelé jsou čím dál víc ochotní používat nové technologie, zároveň však narůstá jejich obava o ztrátu soukromí.
Zatímco v roce 2008, polovina respondentů uvedla, že jim je nepříjemná představa mobilního bankovnictví, letos 66 % z nich mobilní telefon chtějí využívat k běžnému placení. Pětinásobně se zvýšil počet lidí, kteří svůj mobilní telefon upřednostňují k prohlížení internetových stránek.
Mobilní telefony také výrazně oslabují postavení klasické televize: 51 % respondentů se raději dívá na televizi online, 24 % ji sledují na svém smartphonu.
Z této změny spotřebitelského chování KPMG vyvozuje, že digitální strategie bude pro jakýkoliv obchodní záměr zcela klíčová.
Ze studie rovněž vyplývá, že stále větší počet spotřebitelů nechce platit za obsah a služby dostupné na internetu: oproti loňskému roku, kdy k tomu bylo neochotných 57 % respondentů, letos jich je již 73 %.
Oproti tomu však spotřebitelům méně vadí, když jsou jejich osobní data monitorována. Téměř dvě třetiny zákazníků poskytují dobrovolně osobní údaje a informace o svém internetovém chování pod podmínkou, že za to získají určité výhody. Ve věkové skupině od 16 do 24 let se se takto chová až 75 % respondentů.
Proto bude pro internetové obchody velmi důležité udávat svým potenciálním zákazníkům přesvědčivé důvody, proč by jim měli sdělovat cenné informace.
Co se týče mobilních operátorů a poskytovatelů internetových služeb, nejdůležitější roli pro výběr či změnu hraje u spotřebitelů kvalita služeb (78 %) a cena (77 %). Mnohem méně důležité je pak pro ně nabídka přístroje (54 %) či exkluzivní obsah nebo služby (49 %).
Přes internet spotřebitelé nejčastěji nakupují CD, DVD, knihy, video hry a dále letenky a dovolené. Nejméně si přes internet objednávají luxusní zboží. Smartphony se zase značně využívají při nákupu v kamenných obchodech: přes 38 % spotřebitelů jimi vykazují slevové kupóny, 20 % s nimi čte QR kódy.
Nezastupitelnou funkci představuje pro spotřebitele vyhledávání informací o produktu před samotným nákupem. Nejvýrazněji je ovlivňují zkušenosti zákazníků (82 %), porovnávací stránky (76 %), slevové online kupóny (73 %) a blogy (64 %).
Dle KPMG bude monitoring a správa těchto informativních stránek základem pro jakoukoliv marketingovou či obchodní strategii.
I přes veškerou připravenost spotřebitelů používat nové technologie, největší překážku digitálnímu vývoji představují rostoucí obavy o ochranu osobních dat a internetovou bezpečnost. Oproti předešlému výzkumu, kde se ztráty soukromí obávalo 75 % respondentů, letos je to o 15 % více.
Při svém placení nejvíce spotřebitelé (56 %) důvěřují finančním institucím, 30 % z nich zabezpečeným finančním službám, jako je PayPal, pouze 7 % přímo obchodům a 6 % mobilním či internetovým operátorům.
-kch-