Barvy v reklamě a jak s nimi pracovat
Barvy ovlivňují naše vnímání, ať chceme, nebo nechceme. Proto v sobě skrývají velký potenciál pro efektivní reklamu.
Psychologie barev je známá věc. Barva v nás probouzí emoce a působí na naše rozhodování. V reklamě tak může být praktické vědět, jak s barvami nakládat a efektivně je využít ve své komunikaci.
Žlutá barva je veselá a hřejivá, přináší s sebou energii. Zároveň je to však barva, která nejvíc zatěžuje oko a unavuje ho. Její „jedovatost“ dokazuje i skutečnost, že pokud je dětský pokojíček vymalován žlutě, děti jsou více náchylné k pláči. V reklamě má své místo z důvodu přilákání pozornosti.
Modrou barvu upřednostňují muži. Vyjadřuje vnitřní klid a mír a zároveň zmírňuje chuť k jídlu. I proto je modrá nejpoužívanější barva v kancelářích. V reklamě ji využívají společnosti, které se chtějí profilovat racionálně. Ve své komunikaci nechtějí působit invazivně, ale naopak zdůraznit kvalitu svého produktu. Mezi společnosti, které na modré stavějí svou značku, patří například mobilní operátor O2 či zahraniční AT&T.
Oproti tomu červená vzbuzuje silné a intenzivní emoce. Je to barva vášně a lásky, která snižuje soustředěnost a zhoršuje výkonnost ve stresových situacích, například zkouškách. Naopak stimuluje apetit. I proto ji využívá ve své komunikaci mnoho restaurací, jako je McDonald’s, Pizza Hut či KFC.
Zelená se pojí se zdravím a přírodou. Vzbuzuje pocit vnitřního klidu. I proto je to barva zdravých jogurtů Activia. Po dlouhou dobu byla tato barva spojena s plodností, což z ní v 15. století učinilo barvu svatebních šatů. Nese v sobě sexuální podtext, čehož využilo například pivo Tuborg, které ve svých zelených reklamách lákal na „obnaženou“ party.
Tuto barvu dále využívají společnosti pro účely zeleného marketingu – připomeňme si například přebarvení loga McDonald’s na zeleno, kterým chtěla společnost ukázat své snahy na ekologickém poli – používání lednice šetrné k životnímu prostředí či recyklace použitého oleje na biodesel.
Bílá v sobě nese čistotu a nevinnost. Navozuje pocit prázdnoty a napomáhá zvětšovat prostor. Hodí se k propagaci luxusních výrobků, a to nejčastěji ve spojení s černou, zlatou nebo stříbrnou. Tyto kombinace využívají ve své komunikaci společnosti, jako je Chanel nebo Prada k podtržení sofistikovanosti svých produktů. Dále se bílá spolu s růžovou a fialovou používá k propagaci produktů pro ženy.
Fialová je barvou majestátu. Symbolizuje úspěch, bohatství a moudrost. Zároveň však podtrhává feminitu a jemnost, což využila ve své kampaně čokoláda Milka se svým sloganem: Troufni si na jemnost.
Růžová má celkově velmi uklidňující účinky, což dokazuje i skutečnost, že se používá ve věznicích ke zklidnění vězňů. Především je to však barva lásky, a proto ji upřednostňují značky primárně cílící na ženy: příkladem může být spodní prádlo Victoria’s Secret či kosmetika Avon a její kampaň proti rakovině prsu – www.zdravaprsa.cz.
Černá je barvou zla, smrti a zármutku. Zároveň však symbolizuje mužný luxus – vhodná je tedy pro propagaci luxusních výrobků pro muže. Do svých reklam ji často obsazují luxusní automobilky. Vtipně využil různou symboliku černé ve svém reklamním spotu Mercedes Benz.
Hnědá barva se pojí k zemi, asociuje praktičnost, pragmatičnost a spolehlivost, zároveň však vyznívá nudně. V reklamní komunikaci se proto ani moc nevyskytuje.
Oranžová barva naopak vzrušuje, je plná entuziasmu a tepla. Většinou se stejně jako žlutá využívá k přilákání pozornosti.
Jaké barvy si vybraly známé společnosti, ukazuje následující barevné spektrum:
Barvy zajisté představují zajímavý prostředek k celkovému ladění reklamního sdělení. Avšak je důležité mít na paměti dvě věci: zaprvé vnímání barev je podmíněno kulturně, zadruhé jejich vliv na jedince může být pouze dočasný.
-kch-