Internetové PR ovládla infografika

středa, 04. ledna 2012, 07:20 Internet & Mobil MediaGuru

Novou zbraní zahraničních PR agentur jsou tiskové zprávy doplněné designově dokonale zpracovanými informacemi.

Zahraniční zpravodajské weby, obzvláště ty s jasnou specializací, zahlcuje infografika nejrůznějšího druhu.

Nejedná se však o jednoduchá schémata dovysvětlující publikované texty, nýbrž o samostatně stojící a graficky dokonale zpracované informace, na jejichž konci se obvykle skví jméno více či méně známé světové firmy.

Agentury a PR oddělení firem, které obdobné soubory přikládají k tiskovým zprávám určeným pro elektronická média stále častěji, kalkulují s dvěma faktory: zájmem čtenářů o rychlé a uspořádané informace a nenáročností použití takové zprávy pro žurnalisty.

Aby se zvýšila šance na publikaci příspěvku, působí grafy a obrázky, kvůli omezené šířce webových stránek nezřídka velmi dlouhé, až do poslední chvíle jako redakční obsah.

Kromě relevantních dat je u infografiky nezbytností především kvalita designového zpracování. Odhaduje se totiž, že až 80 % rozhodnutí o použití dat stojí na šikovnosti art directora. Na důležitých prezentacích by měl proto pracovat zkušený grafik. Pro jednoduchá schémata je pak na webu dostupný specializovaný software, např. programy Creately, Inkscape, Tableau či Hohli.

Samotnou grafiku pak obvykle doprovází text, který v bodech sumarizuje celý výsledek a slouží k poskytnutí nápadu na úvodní text pro novináře a bloggery.

Žádný výzkum, nakolik je tento druh prezentace úspěšnější, než klasické tiskové zprávy zatím neexistuje. Kupříkladu softwarová firma Cisco však s velkým úspěchem prezentovala výsledky svého indexu Visual Networking, ve kterém analyzuje vývoj internetu do roku 2015. Grafika byla sdílena více než osm tisíckrát. Číslo u klasické tiskové informace jen stěží představitelné.





Jednoznačnou výhodou takto masivního šíření je pak i pozitivní dopad na SEO firmy. Témata připravované infografiky jsou proto mnohdy vybírána právě na základě klíčových slov, jejichž výsledek je potřeba zlepšit. Například výrobce kancelářské techniky Xerox se ze stejného důvodu zabýval přehledem ekologického chování kanceláří světových firem.