Kampaň na regionální potraviny bude za desítky milionů Kč
Potravinářská komora vybrala na propagaci potravin s evropskou ochrannou známkou agenturu Dorland, která se jako jediná zúčastnila výběrového řízení. Druhá soutěž, kterou vypsal Státní zemědělský intervenční fond na propagaci krajových specialit, ještě vítěze nemá. Obě reklamní kampaně na regionální potraviny začnou příští rok a mají stát desítky milionů korun, uvedly dnešní Hospodářské noviny.
Zadávací dokumentaci na tendr Potravinářské komory si vyzvedlo deset zájemců, ale přihlášku nakonec podal jen Dorland. Firma patří Lucii Češpivové, která má podle HN dobré vazby na ODS i stát. Firmy, které vlastní nebo v nich působí, tiskly třeba některé předvolební materiály či časopis pro ODS. Podařilo se jí také v roce 2007 získat marketingové zakázky za více než 30 milionů korun od státního podniku Lesy ČR.
Češpivové agentura má už také zkušenost s velkou státní kampaní na propagaci potravin. V roce 2008 získala od ministerstva zemědělství pod vedením tehdejšího místopředsedy ODS Petra Gandaloviče zakázku na tříletou kampaň Ryba domácí, která měla za 150 milionů od Evropské unie propagovat spotřebu domácích ryb. Hned od začátku se však na kampaň snesla kritika. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Nejvyššího kontrolního úřadu byl při zadávání této zakázky porušen zákon o veřejných zakázkách, navíc byla reklama přes výši svého rozpočtu poměrně málo viditelná.
Na Státním zemědělském intervenčním fondu teprve vyhodnocují nabídky. Na kampaň bude dohlížet Petr Milas, ředitel odboru administrace podpory kvalitních potravin a shodou okolností také bývalý zaměstnanec Dorlandu. "Petr Milas má na starosti pouze administraci podpory značky Klasa a od počátku tohoto roku i administraci podpory značky Regionální potravina. Žádným způsobem se nepodílel, nepodílí a ani nebude podílet na zadání či realizaci kampaně Potravinářské komory k označování výrobků v rámci evropského systému ochrany názvů produktů. Tyto projekty nebude ani administrovat," odmítl HN možný střed zájmů mluvčí fondu Petr Hlavatý.
Češpivová také odmítla, že by měla něco společného s kampaní fondu a že by došlo ke střetu zájmů. Zakázka prý podle ní není tak lukrativní. My sice vyhráli, ale není to jisté. Ještě musíme počkat, zda Brusel skutečně zakázku schválí a dá na ni peníze," řekla HN.
-čtk-