Super Bowl vyhrály automobilky
Víkendovému kreativnímu klání dominovali výrobci aut. Konceptem interaktivní reklamy zaujala také Coca-Cola. Spoty ostatních zadavatelů ale až na výjimky zapadly.
Událostí pro sportovní spíše než reklamní fanoušky se stalo víkendové finále americké fotbalové ligy. Zápas, do kterého jsou kvůli vysokým cenám reklamního času zařazovány obvykle jen premiérové spoty, je řazen na úroveň světových marketingových festivalů.
Ve srovnání s předchozími ročníky však záměr investovat 3,5 milionu dolarů do nápadité půlminutové reklamy vyšel při dobré vůli zhruba jen třetině firem. A to i přesto, že se mezi celkovými 54 spoty letos objevilo abnormálně mnoho zadavatelů, kteří během této sportovní události komunikovali vůbec poprvé.
Vítěz zápasu: automobilky
Jednoznačně nejkreativnější reklamy nasadili světoví výrobci automobilů. Americká značka Chevrolet jich nabídla hned několik. V prvním promovala své osobní vozy. V dalším, a tentokráte apokalyptickém spotu, zase užitková auta.
S nápaditou reklamou přišla i Toyota, která v rámci promotion svého vylepšeného modelu Camry, vylepšila i několik dalších maličkostí.
Volkswagen vloni bodoval se svou reklamou čerpající z motivu Hvězdných válek. O víkendu navázal podobně laděným sequelem.
Další z automobilek, Suzuki, se na rozdíl od konkurence zaměřila na produktové vlastnosti svých modelů.
A zajímavou, i když mírně přeplácanou reklamu, nasadila také Kia.
Od automobilek dál… S podobně pompézní reklamou přišla i kabelová společnost Time Warner Cable. Spot, jehož produkční náklady raději neodhadovat, sází namísto pointy raději na trikové efekty.
Interaktivní Coca-Cola
Tradiční superbowlový zadavatel letos připravil sadu spotů, o jejichž nasazení rozhodl vývoj samotného zápasu. Lední medvědi, tak v rámci předzápasovém napětí pověrčivě kříží drápy,…
… vystresováni odcházejí od televize,…
… či se přenášejí nad smutnou náladu, když zápas zrovna nedopadá dle jejich přání.
Tradiční hodnoty
Stejně jako Coca-Cola je i americký Budweiser dlouhodobým inzerentem během finálových utkání. A jako v předešlých ročnících i letos budoval značku sérií nostalgických klipů orientovaných na tradiční americké hodnoty.
Budweiser tuto strategii přitom zdaleka nenásleduje sám. V letošním roce se přidala Toyota i samotná asociace amerického fotbalu.
Novinky letošního roku
Záměrem komerčních breaků během Super Bowlu bylo vždy především pobavit, upoutat a ohromit. Na peníze se příliš nehledí a obvykle také nejsou příliš zmiňovány. Letos však až překvapivě narostl počet reklam, které nabízejí možnost úspor, dluhové poradenství a obecně pomoc s finanční situací. Pro ukázku následuje spot amerického řetězce Best Buy.
Využít ve své reklamě fenomén všude se rozmáhajících sociálních sítí využila překvapivě, nepočítáme-li facebookové odkazy v packshotu, jen značka brambůrek Doritos. O reklamách, které se během Super Bowlu objeví, nechala předem hlasovat a za každých sto tisíc hlasů vylosovala šťastlivce, který si odnesl deset tisíc dolarů. Zde je vítězný klip.
Naopak neočekávaně mnoho reklamních spotů promovalo upoutávky na filmové trháky a televizní pořady sítě NBC, která letošní finále vysílala. Nabízí se tak myšlenka, zda za množstvím propagačních spotů na vlastní program stojí záměr, či vyprodanost reklamního času.
Méně celebrit
Oproti předcházejícím ročníkům finálového zápasu letos ubylo celebrit. Asi nejvíce byl vidět král Elton John a překvapivě na muže cílící téměř nahý David Beckham. Reklama H&M, v níž účinkoval, propagovala mužské spodní prádlo této značky.
Reklamní kontrakt podepsaly také světové modelky, ať již z Brazílie (Teleflora), či Itálie (Fiat).
Osvědčené motivy
Další tradiční superbowlové motivy, především humorné vtípky s dětmi a zvířátky, se letos podařilo nápaditě zužitkovat hlavně značce pneumatik Bridgestone.
Se zábavnou psí reklamou přišel i již jedenkrát zmiňovaný Budweiser.
A vtipně svou službu rychlé platby promoval i bankovní dům Chase.
Pro všechny letošní superbowlové reklamy klikněte zde.