Mužík: Chci, aby Televizní noviny byly ještě lepší
Nový ředitel zpravodajství TV Nova Vladimír Mužík nemá v plánu dramaticky měnit nejsledovanější tuzemskou zpravodajskou relaci Televizní noviny.

V čem spočívají koncepční změny ve zpravodajství Televizních novin, které se snažíte prosazovat?
Žádná revoluce ve zpravodajství se nechystá. Půjde o postupný vývoj krok za krokem, chceme být ještě rychlejší a dynamičtější, než jsme byli dosud. Také chceme být ještě blíž k divákům, což v praxi znamená například více živých vstupů, což jsme už nyní začali dělat. Dříve jich v hlavní zpravodajské relaci TV Nova bývalo méně, teď jich je až šest.
Některé expertní vstupy působí až příliš zdlouhavě. Není to na úkor pozornosti diváka?
Polohu u expertních vstupů je třeba v individuálních případech zvažovat, ale obecně určitě nejsou delší, než byly v minulosti. Snažíme se do zpravodajství dostat víc odborníků, abychom divákům problematiku mohli pořádně ukázat a vysvětlit. To může někdy vyvolávat pocit, že vstupy jsou delší, ale není tomu tak. Více se vracíme do studia, což je novinářštější, když se moderátoři zapojují do dialogu a přirozeně reagují.
Zredukovali jste také textový doprovod, který se v jednotlivých zprávách objevoval. Proč?
To je jedna z věcí, kterou chceme vylepšit. Textové titulky vrátíme na obraz v podobě, která bude pro diváky užitečnější.
Jaké další změny plánujete?
Televizní noviny jsou nejsledovanější a divácky nejoblíbenější zpravodajský pořad na trhu, takže žádné dramatické změny není nutno podstupovat. Naopak pracujeme jen na drobných korekcích stávajícího formátu. Divák je pravděpodobně na první pohled ani nezaregistruje. Rozhodně nemáme v plánu žádnou revoluční změnu, naším cílem je jít cestou dalšího vylepšování zpráv, celkového dojmu. Mírně se například pozmění osvětlení studia, ale diváci si toho ani pravděpodobně nevšimnou. Dlouhodobě by ale měli mít ze zpráv příjemnější pocit.
Ani v delším časovém horizontu nemáte v plánu zásadnější úpravu Televizních novin?
Ne. Jak jsem řekl, jdeme postupně, krok za krokem. Navíc je něco jiného, když má pořad vysoký podíl na sledovanosti. Je s ním potřeba zacházet opatrněji, než když má sledovanost nízkou. V případě nižší sledovanosti je riziko, že se něco pokazí, daleko nižší než u pořadu s velkou sledovaností, kde lze jedním nebo dvěma chybnými zásahy diváka odradit.
Každá personální změna ve vedení zpravodajství znamená trochu jiný pohled na výběr událostí. Jaké budete preferovat Vy?
Chceme se především ještě více přiblížit divákům, chceme akcentovat jejich problémy. Podle mě to například znamená více se věnovat spotřebitelským tématům nebo více rozebírat hlavní událost.
Lze to nějak zobecnit? Jsou nějaká témata preferovanější než jiná?
To tak nejde říci. Nemáme stanovené, že nějaká témata pro nás nejsou zajímavá. Každá zpráva může být zajímavá, jde o to, jak se zpracuje. A právě ve zpracování bych chtěl, abychom byli ještě kreativnější.
Je zpravodajství TV Nova bulvární?
Nechci se pouštět do rozboru pojmu bulvární. U komerční televize je ale dle mého názoru nutné zásadní informace podávat tak, aby diváka zaujaly.
Krátce po vašem nástupu odešlo několik redaktorů, údajně proto, že nesouhlasili s novou koncepcí. Jak jste se s tím vyrovnali?
Koncepce ještě ani nebyla bezezbytku představena a redaktoři se rozhodli odejít na základě osobních vjemů. Samozřejmě je mi líto, že se někdo po dvou dnech, co jsem ve funkci, rozhodne odejít, ale s tím se nedá nic dělat. Situace teď už je klidnější, pracujeme na tom, abychom přivedli nové lidi. V tuto chvíli se o jejich příchodu jedná.
Pokud jde o moderátory relace, uvažujete o jejich obměně?
Pro televizi Nova je role moderátora naprosto klíčová. Televizní noviny stojí na tvářích, které jsou jedním z jejich pilířů, jsou nedílnou součástí značky. Žádné změny na moderátorských postech se v tuto chvíli nechystají.
Česká televize představí nové Události. Jak se podle Vás obecně liší zpravodajství veřejnoprávní televize a komerční televize?
Nerad bych se pouštěl do definice veřejnoprávnosti ve zpravodajství, ale je zjevné, že zpravodajství ve veřejnoprávní televizi by mělo být odlišné při výběru a řazení zpráv i jejich zpracování.
A cíle z hlediska sledovanosti?
Televizní noviny jsou dlouhodobě nejsledovanější pořad v ČR, naším cílem je zaujmout každého diváka. Zvýšení sledovanosti bude naším cílem za každých okolností.
Od Novy se také očekává, že letos přijde s formátem diskusního pořadu. Jak to s ním vypadá?
Na diskusním pořadu pracujeme a jeho přípravu se budeme snažit zrychlit. Kdy přesně se objeví na obrazovce, je těžké odhadovat. Chceme ho rozvíjet jak nejrychleji to půjde.