Proměny slavných automobilových log

pátek, 25. května 2012, 13:16 Reklama MediaGuru

Logo je nedílnou součástí každé firemní komunikace. Jedním ze segmentů, kde logo hraje primární úlohu, je bezpochyby automotive.

Logo představuje svou firmu či značku v grafické zkratce. Čím je zapamatovatelnější, tím je pro marketingovou komunikaci efektivnější. Díky logům se lidé rychleji orientují a rozhodují v záplavě nabízených produktů či služeb a povedené logo navíc dokáže i pozitivně ovlivňovat jejich vnímání dané značky.

Automobilky svá loga berou jako vizitku, i proto je mají vybroušená do nejmenšího detailu.

Německá automobilka BMW neboli Bayerische Motoren Werke (Bavorské Motorové Závody) ve svém logu odráží svůj historický původ. Společnost se totiž v době svého založení v roce 1916 specializovala na výrobu leteckých motorů. Čtyři kvadranty loga se střídající se bílou a modrou barvou tak symbolizují roztáčející se vrtuli na pozadí modré oblohy. Na následujícím obrázku je dobře vidět, že logo se nějak zásadně po celou dobu své existence nezměnilo, až na výjimku trochu divokých 70. a 80. let.

Jiná německá automobilka – Audi – používá své logo čtyř kruhů s přestávkami od roku 1932, kdy společnost vznikla spojením čtyř nezávislých automobilových závodů: Audi, DKW, Horsch a Wanderer. V roce 1969, kdy se přidala další automobilka NSU, své logo změnila na pouhý nápis Audi NSU, které však v roce 1985 opustila. Až v roce 1995 se vrátila opět ke svým 4 kruhům, které si drží dodnes. V roce 2009 změnila font a kruhy udělala více 3D.

Logo Mercedes-Benz, další německé automobilky, tvoří jednoduchá trojcípá hvězda v kruhu, která vznikla v roce 1926 po spojení dvou automobilových závodů Daimler-Motoren Gesellschaft Gottlieba Daimlera a Benz&Cie Karla Benze. Daimlerova hvězda symbolizovala sílu jeho motorů, která dokáže ovládnout jak zemi, vzduch, tak i moře, byla vložena do kruhovitého loga Benze.

Italská automobilka Alfa Romeo má jedno z nejsložitějších log na trhu. Původně se společnost nazývala pouze A.L.F.A., což byl akronym pro Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Automobilový závod Lombard, veřejná společnost). Logo s červeným křížem na jedné straně a drakem požírající dítě na straně druhé je dílem Romana Cattanea, který se v r. 1910 inspiroval při své projížďce Milánem křížem rodiny Visconti a erbem visícím nad velkými dveřmi Castello Sforzesco. Oba dva erby jsou pak vloženy do modrého kruhu s nápisem Alfa a Milano.

V roce 1915 získal podnikatel Nicola Romeo ve firmě většinový podíl a tři roky nato převzal firmu celou a přejmenoval ji na Società Anonima Italiana Ing. Nicola Romeo. Od té doby je na logu k vidění nápis Alfa Romeo. Nápis Milano byl spolu se spojujícími dvěma uzly Savojské dynastie odstraněn z loga v roce 1972.

Další automobilka FIAT, jejíž název je akronymem pro Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italský automobilový závod v Turíně) byla založena v roce 1899. Ačkoliv logo sestává po celou dobu své historie zejména z názvu, jeho podoba se napříč časem velmi mění. Nejdéle se používalo logo s písmeny na modrém pozadí, oddělenými stříbrnými čárami, které prý vzniklo v roce 1968 poté, co se šéfdesignér společnosti podíval na obrovský nápis FIAT na střeše firemní budovy proti obloze. Na základě této inspirace vytvořil logo, které se používalo až do roku 1999.

Francouzská automobilka Peugeot používá ve svém logu lva od nepaměti. Lev se stal v roce 1847 symbolem společnosti, ještě když se tento rodinný podnik zaměřoval pouze na výrobu oceli a měl vyjadřovat 3 kvality ocelářských výrobků: (řeznou) rychlost, tvrdost a pružnost. V logu se lev začal používat od roku 1858 a zůstal tam dodnes. V roce 1948 byl z loga odstraněn šíp a lev se postavil na zadní, aby explicitněji odkazoval ke svému regionálnímu původu v regionu Franche-Comté.

Další z francouzských automobilek Citroën má ve svém logu stabilně dvojici šípů, které vznikly již v roce 1916, kdy se André Citroën rozhodl, že svou továrnu na munici přemění na automobilový závod. Pro své logo se inspiroval během svého pobytu v Polsku, kde byl zasvěcován do tajů výroby ozubených kol. Před 1. světovou válkou logo využívá žluté barvy na modrém podkladu, později se přechází na pozadí bílé. V 80. letech je bílé logo dáno na červené pozadí hlavně z důvodu, aby vzbuzovalo pocit dynamismu. V roce 2009 se červeného pozadí vzdává, dvojice šípů se objevuje v pozitivu a navíc i v 3D.

Renault, poslední z francouzských automobilek, svůj pověstný kosočtverec používá od roku 1925. Před tím na přelomu století měl zcela jiné logo, které sestávalo z iniciál tří bratrů Renaultů: Louise, Ferdinanda a Marcela. V roce 1906 se dostal do loga tehdejší stěžejní výrobek – ozubená kola –, který v roce 1919 vystřídal v souladu s dobou tank. Roku 1923 je tank vyměněn za mřížku a do loga se poprvé dostává název společnosti Renault. O dva roky později dostává logo svou současnou podobu diamantu, který má symbolizovat vysoce kvalitní značku. Po 2. světové válce je automobilka znárodněna, což se mimo jiné projeví i v logu přidáním nápisu Régie Nationale (Národní správa), který je vypuštěn až v roce 1959. V roce 1972 se logo modernizuje, když mu designér Victor Vaserely dodává třetí rozměr. Současné logo se používá od roku 2004, kdy je diamant dán na žluté pozadí, což má ještě více podtrhovat kvalitu.

Japonská automobilka Mitsubishi svým názvem odkazuje k trojúhelníkovitému diamantu. Mitsubishi je kombinací slov mitsu (tři) a hishi (vodní rostlina Trapa nutans neboli kotvice vzplývavá, lidově pak vodní ořech), která byla po dlouhá léta v Japonsku používána k označení tvaru diamantu. A protože Japonci často vyslovují „h“ jako „b“, vzniklo z toho spojení mitsubishi. Logo vzniklo spojením dvou rodinných znaků zakladatelů – třívrstevnatý znak vodního ořechu rodiny Yataro Iwasaki a trojlístek dubu rodiny Yamanouchi. Logo bylo zaregistrováno v roce 1914.

Česká značka Škoda se řadí mezi ty automobilky, jejichž logo je ve světě velmi ceněno. Na konci 19. století, kdy v mladoboleslavské dílně vznikaly jízdní kola a motocykly pod značkou Slavia, tvořilo základ tehdejšího loga kolo doplněného o atribut lipových listů, symbolizující slovanské národy. V horní části loga pak byla připojena jména zakladatelů firmy Laurin & Klement, jejichž iniciály se v roce 1905 staly ústředním motivem loga v secesním stylu, který byl ověnčen vavřínem – antickým symbolem slávy. Od roku 1926 byly automobily vyráběny pod značkou Škoda, která se tak dostává i do nového oválného loga. Ve stejné době se začíná používat i dodnes platný motiv – „okřídlený šíp“. Autorem jeho myšlenky (stylizované hlavy indiána s čelenkou s pěti péry) je údajně komerční ředitel Škody Plzeň T. Maglič. Modro-bílé kruhové logo, které je vyplněno doprava směřujícím okřídleným šípem se stylizovanou perutí, je dodnes používáno na některých originálních dílech Škoda. Od 90. let se používalo černo-zelené provedení loga, kde černá barva symbolizovala stoletou tradici, zelená pak ekologickou produkci. V roce 2011 společnost představila doposud své nejnovější logo, které má symbolizovat kvalitu a úspěch. Ústřední motiv okřídleného šípu byl výrazně zvětšen, a tím i zviditelněn. Dosavadní přírodní zelený odstín byl vystřídán svěží zelenou a černý vnější kruh byl nahrazen chromovým vzhledem.

-kch-