Konzumace tradičních médií na internetu roste
Nová vlna výzkumu o evropském mediálním chování zaznamenává růst konzumace tradičních médií online a také souběžnou konzumaci více médií.
Poslední výsledky výzkumu Mediascope Europe od IAB (Interactive Advertising Bureau) ukazují, že internet v Evropě používá už 427 mil. Evropanů, což představuje 65 % obyvatel kontinentu. V průměru každý týden stráví na internetu necelých 15 hodin. Více než třetina Evropanů (37 %) přistupuje na internet s využitím více než jednoho komunikačního nástroje. Většina sice stále volí přístup na internet přes počítač, mobilní internet už ale využívá 21 % Evropanů (139,2 mil.) – jde zejména o mladší uživatele ve věku 16-24 let především ze severní a západní Evropy.
Přístupy na internet přes počítač a přes mobil
region | přístup přes počítač | přístup přes mobil |
Evropa průměr | 64% | 21% |
západní Evropa | 79% | 31% |
severní Evropa | 86% | 36% |
jižní Evropa | 59% | 19% |
střední a východní Evropa | 53% | 14% |
Výzkum také zjistil, že většina „tradičních“ médií je konzumována online. 91 % internetových uživatelů (389 mil.) do průzkumu uvedla, že na internetu konzumují novinové zpravodajství – nejčastěji jde o skupinu uživatelů ve věku 35-54 let. Více jak 70 % uživatelů (73 %) pak sleduje televizi online (311,6 mil.), což platí především pro skupinu ve věku 16-24 let, rádio na internetu poslouchá 67 % uživatelů.
Konzumace tradičních médií na internetu
skupina | sleduje TV online | čte noviny online | poslouchá rádio online |
16-24 | 83% | 89% | 81% |
25-34 | 70% | 92% | 67% |
35-44 | 81% | 93% | 78% |
45-54 | 70% | 93% | 60% |
55+ | 67% | 90% | 57% |
muži | 93% | 73% | 68% |
ženy | 89% | 74% | 66% |
Roste zároveň souběžná konzumace více médií – tzv. multitasking. Téměř polovina Evropanů je na internetu v době, kdy sledují televizi – zejména Norové a Francouzi jsou nejčastějšími konzumenty online a TV zároveň. „Už není možné mluvit o využívání internetu jako o izolované aktivitě. Stále rozšířenější možnosti zařízení, která uživatelé používají pro přístup k internetu a stupeň, do jaké míry jej využívají, zatímco konzumují jiná média, ukazuje hluboké propojení uživatelů s internetem,“ komentuje Alison Fennah z IAB Europe.
Výzkum byl uskutečněný kombinací většího počtu metod – online dotazníku, telefonického rozhovoru a face-to-face dotazování. Celkem bylo uskutečněno 50 tis. rozhovorů v 28 evropských zemích. Mediascope Europe patří k nejdůležitějším zdrojům o spotřebním a mediálním chování Evropanů.
Zdroj všech dat: Mediascope Europe 2012
-mav-