44 % Čechů online zároveň sleduje jiná média
Nejvyužívanějším mediálním kanálem v ČR je televize, následovaná rozhlasem a internetem. Nejvíce času lidé stráví poslechem rádia, přibližně 2,5 hodiny denně. Přes dvě hodiny denně stráví také u televize a internetu, běžně však sledují více mediálních kanálů současně. Používání internetu přestává být specifickou mediální aktivitou, lidé jsou on-line i během sledování televize nebo poslechu rádia. To jsou první informace z mezinárodního průzkumu Mediascope, realizovaného Sdružením pro internetovou reklamu ve spolupráci s IAB Europe na jaře letošního roku.
Týdenní využívanost médií v ČR
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
Průměrný strávený čas s médii (průměrný počet hodin týdně)
Zdroj: Mediascope Europe, IAB Europe, SPIR, červen 2012
Průzkum se věnoval také využití více médií současně. Lidé poměrně často používají internet během sledování televize, ať už na počítači nebo v poslední době i přes mobilní telefon či tablet. V Česku jde o 44 %, třetina lidí pak používá internet během poslechu rádia. V některých evropských zemích je však současná konzumace médií ještě běžnější.
„Používání internetu přestává být samostatnou a izolovanou mediální aktivitou. Lidé stále více využívají různých zařízení k přístupu na internet i během jiných činností. Internet se tak stává součástí běžného života, nástrojem využívaným současně při jiných aktivitách,“ komentuje výsledky Pavel Ševera ze Sdružení pro internetovou reklamu, které na výzkumu spolupracuje. Vyplývá z něj mimo jiné, že roste počet lidí, jejichž on-line aktivita je při sledování televize nějak spojena s pořadem, na který se právě dívají. Pro inzerenty to může znamenat příležitost k oslovení uživatelů na více platformách.
Výzkum je realizován reprezentativním telefonickým a on-line dotazováním ve 28 evropských zemích. V menší míře probíhal od roku 2003, Česká republika se do něj zařadila letos poprvé spolu se 14 dalšími zeměmi převážně ze střední a východní Evropy. Velikost dotazovaného vzorku v ČR byla 500 v CATI a 1000 v on-line části, celkem bylo dotázáno 51.700 lidí napříč Evropou.
-mav-