Měsíční přehled trhu: červenec 2012

čtvrtek, 02. srpna 2012, 17:56 Internet & Mobil, Rádio, Tisk, TV MediaGuru

Přinášíme přehled nejpodstatnějších událostí na mediálním trhu za období července 2012.

Přinášíme výběr nejpodstatnějších událostí na mediálním trhu v letošním červenci po jednotlivých medíatypech.

Televize

TV Nova spustila svůj pátý kanál Fanda

Nový kanál skupiny Nova, nazvaný Fanda, odstartoval 14. července a je volně dostupný v digitálním multiplexu, na satelitních platformách, kabelové a IPTV televizi v rámci základní programové nabídky. Zatím není umístěn v pozemním vysílání, o zařazení do některého z multiplexu ale Nova jedná. Pátý kanál skupiny Nova je zaměřen zejména na mužské diváky, nabízí sportovní pořady, seriály, dokumentární pořady, filmy a erotické pořady. Stanice zatím není měřená TV metry, reklamu bude Nova prodávat na pásmové ceníky. Fanda tak doplňuje bezplatné kanály Nova a Nova Cinema a placené Nova Sport a MTV.

Time Warner navýšil podíl v CME na 49,95%

Americký mediální koncern Time Warner zvýšil svůj podíl ve společnosti Central European Media Enterprises (CME), která v Česku ovládá TV Nova, na 49,9 procenta. Time Warner navyšuje svůj podíl v CME v důsledku uzavřených dohod z 30. dubna 2012 o finanční podpoře ze strany největších akcionářů firmy, společnosti Time Warner a podnikatele Ronalda Laudera. Podíl Time Warner v CME je limitován výší 49,9 % do května 2013. Po tomto datu může Time Warner svůj podíl dále navýšit.

Počet reklamních GRP v pololetí klesl

Za první letošní pololetí představuje objem reklamních GRP’s pro 30vteřinové spoty v cílové skupině 15+ přes 726 tis., což ve srovnání se stejným obdobím vloni znamená podle monitoringu cca 3% pokles. Omezení reklamní komunikace na České televizi, ke kterému došlo vloni na podzim (zákaz spotové reklamy na ČT1 a ČT24), tak vedlo k tomu, že se v letošním prvním pololetí nenávratně ztratilo více než 19 tis. GRP’s.

Prima zvýší podíl Prima Love v reklamním balíku

S ohledem na výsledky sledovanosti v období prvního letošního pololetí upraví skupina Prima zastoupení svých kanálů ve společném reklamním prodeji (tzv. bundle). Poměr jednotlivých kanálů bude od září 2012 upraven tak, že opět dojde ke zvýšení zastoupení ženského kanálu Prima Love. V novém rozložení bude mít stanice Prima Love v cílové skupině D15+ 8% zastoupení (v současnosti 5 %). Podíl Primy Cool se nezmění (14 %), naopak zastoupení hlavního kanálu Prima family v reklamních kampaních bude nižší než v současnosti a bude představovat 78 % .

Letní souboj Farmy a VIP Prostřeno!

Hlavní letní formát Prima family, show VIP Prostřeno!, dosáhla v červenci průměrné sledovanosti 869 tis. diváků starších 15 let a podílu 26,49 %. Nosný letní pořad TV Nova Farma zaznamenal za červenec průměrnou sledovanost 831 tis. (share 24,28 %). V mladší skupině 15-54 let je úspěšnější Farma s podílem 27 %, zatímco VIP Prostřeno! zde dosahuje podílu 24 %.

Výsledky 2011: Prima s vyšším ziskem, Barrandov snížila ztrátu

FTV Prima, provozovatel televizních stanic skupiny Prima, v loňském roce zvýšila oproti roku 2010 zisk na více než 300 mil. Kč (312 mil. Kč), což znamenalo meziroční nárůst o cca 160 %. Tržby přesáhly 2 mld. Kč. Primě se vloni dařilo na trhu s televizní reklamou: tržby za vlastní výrobky a služby, představované zejména právě příjmy z prodeje reklamy, sponzoringu a teleshoppingu, přesáhly 2 mld. Kč.

Čtvrtá nejsledovanější TV Barrandov snížila vloni ztrátu na 181 mil. Kč z předloňských více než 333 mil. Kč. TV Barrandov tak každý rok svoji ztrátu snižuje, její kumulovaná výše však už celkově přesahuje 1 mld. Kč (1, 058 mld. Kč). Tržby za prodej vlastních výrobků a služeb se televizi podařilo výrazně zvýšit na 334 mil. Kč (meziroční nárůst o 142 %).

Óčko zvýšilo podíl na trhu

Vstupem do třetího multiplexu se zvýšil podíl hudební TV Óčko na trhu. V období od vstupu do celoplošného vysílání dosáhla 1,1% celodenního podílu na sledovanosti mezi populací ve věku 15 až 54 let.

TV Metropol rozšíří vysílání na celou ČR

Televize Metropol, která dosud vysílala pozemně pro Prahu a střední Čechy, rozšíří od října v rámci vysílací sítě 3 dosah na celou republiku. TV Metropol začala vysílat ve třetím multiplexu 15. srpna 2011. Vedle pražského zpravodajství, postaveného především na aktuálních živých vstupech, uvádí specializované bloky určené nejrůznějším cílovým skupinám.

Personální změny

Generální ředitel České televize Petr Dvořák jmenoval od 1.7. 2012 Jana Maxu ředitelem vývoje programu České televize.

Na post ředitele výzkumu TV Barrandov nastoupil Václav Prejzek, který dříve působil ve výzkumu TV Nova.

Tisk

Mladá fronta získala Profit, Empresa Sedmičku

František Savov, majitel vydavatelství Mladá fronta, a Jaromír Soukup, který je spojen s vydavatelstvím Empresa Media, se domluvili na vzájemném obchodu. Od 1. srpna 2012 přechází do portfolia vydavatelství Mladá fronta podnikatelský týdeník Profit, který dosud patřil vydavatelství Empresa Media. Empresa Media zase od Mladé fronty získává týdeníky Sedmička. Mladá fronta tak akvizicí týdeníku Profit konsoliduje ekonomické tituly. V uplynulých týdnech už získala týdeník Euro. Empresa Media se zase zaměří na rozvoj společenských týdeníků.

Mladá fronta se už rozhodla, že v srpnu bude Profit jako samostatný titul ukončen a stane se přílohou deníku E15. Dřívější regionální týdeník Sedmička bude zase od srpna společenským týdeníkem, píšícím o celebritách a bude distribuován ve volném prodeji za 10 Kč.

Babiš dokončil launch týdeníků 5+2 dny

Ve čtvrtek 26. července se uzavřelo budování sítě regionálních týdeníků 5+2 dny společnosti AGF Media podnikatele Andreje Babiše. Poslední částí republiky, do které týdeníky vstoupily, byl Moravskoslezský kraj. Tím se celkový počet nabízených mutací týdeníků 5+2 dny dostal na výsledných 77 a celkový distribuovaný náklad na 1 milion kusů. To představuje 10 % obyvatel České republiky. Týdeníkům 5+2 dny se podařilo republiku milionovým nákladem pokrýt během pěti měsíců – od března, kdy začaly vycházet v západních Čechách, postupně vstupovaly do jednotlivých částí republiky včetně hlavního města.

V čele Sanomy Agnieszka Dolezych

Od července převzala jako generální ředitelka vedení Sanoma Media Praha Agnieszka Dolezych. Do funkce byla jmenována zástupci Sanoma Media Russia & CEE. Má přes patnáct let zkušeností z vedoucích pozic na mediálním trhu. Působila například jako publisherka divize luxusních titulů polské odnože společnosti Gruner+Jahr. Ve funkci střídá Josefa Havelku, který vedl mediální dům Sanoma Media Praha od ledna 2011.

Magazín Kraus skončil

Ve čtvrtek 19. července se naposledy objevil v prodeji magazín Kraus, který společnost Sanoma Media Praha na trh uvedla na podzim loňského roku. Rozhodnutí o zastavení projektu přišlo krátce po změnách v managementu vydavatelství.

Ringier s nižším obratem i ziskem

Obrat společnosti Ringier Axel Springer CZ, vydavatele s nejvyšším podílem na tuzemském čtenářském trhu, klesl v loňském roce o necelé 1 % na 2,293 mld. Kč. Rok 2011 tak Ringier zakončil s obratem na obdobné úrovni ve srovnání s předcházejícím rokem 2010. Ringier vloni dosáhl zisku 356 mil. Kč, což je oproti předloňskému roku pokles z 525 mil. resp. z 424 mil. Kč po odečtení dividend.

Začal vycházet magazín pro náročné

Agentura M.R. management uvedla na trh nový magazín La Bohème. Určen je zejména náročným čtenářům. Čtvrtletník chce přinášet zážitky z oblasti kultury, designu, gastronomie a cestování. Časopis bude vycházet na více než 240 stranách čtyřikrát do roka, v nákladu 10 000 kusů. Nebude k dispozici v běžné prodejní síti, ale v přímé distribuci adresovaným klientům.

Economia bez ředitele inzerce

Ředitel inzerce vydavatelství Economia Jan Plamínek odešel ke konci června ze své funkce. Zároveň opustil svou pozici ve společnosti R Media, dceřiné firmě vydavatelství Economia. Kdo jej ve funkci nahradí, není známo. Plamínek do Economie nastoupil v únoru s cílem diverzifikovat zdroje inzertních příjmů a zefektivnit práci inzertního týmu.

Internet

Nova spustila online kanál Nova News a magazín Prásk.tv

Internetový portál skupiny Nova TN.cz spustil ve čtvrtek 12. července vlastní zpravodajský online kanál Nova News. Nova News je programován ze zpravodajského a publicistického obsahu TV Nova. Vysílat bude 18 hodin denně od 6:00 do 24:00, k dispozici je zdarma v rámci portálu TN.cz. Vedle Nova News spustila Nova také online magazín Prásk.tv.

Country managerem Gemiusu Tomáš Sedláček

Na pozici Country Managera ve výzkumné agentuře Gemius nastoupil od 1. července Tomáš Sedláček. Ve své nové funkci bude mít na starosti řízení pobočky agentury v ČR, další posílení pozice společnosti na trhu, jednání s klíčovými obchodními partnery a spolupráci s mateřskou společností Gemius SA.

První data o videoreklamě v Česku

AdMonitoring publikoval první data o objemu videoreklamy v Česku. Investice do videoreklamy v Česku podle nich za období březen – květen 2012 představovaly téměř 54 milionů Kč v ceníkových cenách. Data však nevypovídají o celém trhu. Videoreklamu totiž zatím v plném rozsahu reportují jen dva provozovatelé on-line médií: CET 21 a Seznam.cz. Kromě těchto dvou provozovatelů deklaruje videoreklamu vydavatelství Mafra, jehož výkony budou známé v červenci, a do projektu se aktuálně zapojuje Economia.

Vodafone použil jako první v ČR formát Glider

Nový internetový formát Glider, který dosud nebyl na českém internetu použitý, nasadila do své kampaně společnost Vodafone. Glider je interaktivní formát, který se „otevírá“ do microsite, jejíž podoba závisí čistě na klientovi nebo kreativní agentuře. Obsahuje řadu interaktivních prvků, např. umožňuje přehrávat videa nebo hrát hry. Formát, vyrobený pomocí Adform creative toolkitu, byl umístěn na home page Centrum.cz v rámci kampaně Vodafone Perfect Data Setup.

Nové reklamní formáty YouTube

YouTube začal nabízet nové reklamní formáty na home page, a to formát  Masthead Lite (rozměr 760 x 150), který lze použít v případě, že klient nevyžaduje interaktivitu, ale pouze video a doprovodný banner. Zároveň  se v nabídce objevil formát Masthead Lite Expanable (rozměr 760 x 150 – 970 x 500), který se po kliknutí rozbalí. Předpokládaný zásah je 700 tis. uživatelů denně.

Seznam.cz přechází na novou podobu Emailu

Seznam.cz začal převádět své uživatele do inovované podoby Seznam.cz Emailu. Přepínání bude probíhat postupně, vždy ve vlně, která bude zahrnovat sto až dvě stě tisíc e-mailových schránek, takže potrvá minimálně tři měsíce, maximálně do konce roku. Seznam.cz oficiálně oznámil spuštění beta provozu nové podoby Emailu letos v lednu. 

Návštěvnost internetu v červnu těsně pod 6 miliony

Počet českých uživatelů internetu dosáhl v červnu 5,98 milionu, což znamená meziroční nárůst o 250 tisíc RU. Nejvíce času strávili uživatelé na domovských stránkách rozcestníků (v průměru 8 a půl hodiny), webech nabízejících komunikační služby (5 hodin a 10 minut) a na komunitních serverech (2 hodiny a 12 minut).

Rádio

Český rozhlas bude mít pět základních okruhů

Radiožurnál zůstane v nově struktuře Českého rozhlasu prvním okruhem. Bude profilován jako zpravodajská stanice s důrazem na rychlé zpravodajství a s podílem hudby možná vyšším než v současnosti. Druhým okruhem bude stávající ČRo 2 – Praha, což je stanice spíš zábavního a částečně vzdělávacího charakteru. Třetím okruhem je Vltava. Nově vzniklými budou okruhy stanice mluveného slova (integruje současné Leonardo, ČRo6 a Rádio Česko a okruh regionálního zpravodajství.

Do RRM nastoupil Martin Nováček

Regie Radio Music (RRM), patřící společnosti Lagardère, má od července nový tým, který povede Martin Nováček. Nováček nastoupil na pozici Business Development Director. Nyní sestavuje nový tým mediálních konzultantů, který má za cíl v těsné spolupráci s mediálními agenturami péči o klienty v segmentu národních a nadnárodních zadavatelů reklamy. Regie Radio Music se vytvořením nového týmu rozhodla dále posilovat svou pozici u největších zadavatelů a podpořit investice do rádia jako mediatypu. Martin Nováček před nástupem do RRM působil jako ředitel oddělení nákupu elektronických médií  společnosti Omnicom Media Group.

Outdoor

Obchodní ředitel New Vision Jandejsek odchází

Marek Jandejsek, obchodní ředitel společnosti New Vision Media, která nabízí komunikační plochy v oblasti outdoor a indoor reklamy, ukončil k 13.7. 2012 svůj pracovní poměr ve společnosti. Do New Vision Media přišel Jandejsek v červenci 2007 z tehdejšího vydavatelství Hachette Filipacchi 2000. Kdo se stane jeho nástupcem v pozici obchodního ředitele New Vision Media, zatím není známo.

Investice

Monitorované výdaje do médií za první pololetí 2012 meziročně nižší o 3,4 %.


Zdroj dat: Admopshere, internet: jen display reklama, rádio: jen národní kampaně

Zdroj informací: MediaGuru.cz

-mav-