Google změřil ROPO efekt v českém prostředí
Společnosti Google a Vodafone ve spolupráci s Millward Brown přinášejí první čísla o tzv. ROPO efektu v českém prostředí.
ROPO efekt (research online, purchase offline), neboli vyhledávání informací o produktech a službách na internetu a jejich následný nákup v kamenných prodejnách, zatím v Česku nebyl nijak změřen. Nově se o to pokusily Google s klientem Vodafone a s výzkumnou agenturou Millward Brown. Výsledky výzkumu přinášejí ve studii Online to store.
Stimulem pro zmíněnou studii je stále rostoucí objem nákupů realizovaných přes internet a současně snaha odhalit, jaký vliv má internet na nakupování i v případech, kdy transakce neprobíhá v online režimu. Česko patří z hlediska tržeb za online nakupování ve středoevropském regionu k nejúspěšnějším zemím: v roce 2011 představovaly tržby za internetové obchodování 37 mld. Kč, což bylo o 12 % více než o rok dříve.
Přes internet už v Česku nakupuje více než 2,5 mil. obyvatel. I přes jejich rostoucí počet, však stále ještě osm z deseti nakupujících dává přednost nákupům offline. Výzkum ale zjistil, že čtyři z deseti offline prodejů jsou v Česku internetem ovlivněny. 44 % uživatelů, kteří na internetu nenakupovali, si nejprve informace online vyhledávali.
Zdroj: Online to store výzkum, Millward Brown, Vodafone, Google
Výzkum zjišťoval, jaké procento celkových prodejů je ovlivněno internetem a nakolik jsou onlinové a offlinové zdroje pro nakupování důležité. Ukázalo se, že více než 30 % celkových prodejů na prodejnách Vodafonu je ovlivněno internetem. Z pohledu dvou sledovaných služeb/produktů bylo ovlivnění internetem na prodejnách výraznější v případě nákupu mobilního telefonu než nového tarifu. Studie celkově přinesla zjištění, že na jednoho zákazníka, který nakoupí online, připadají čtyři zákazníci, kteří hledali informace online a následně svůj nákup realizovali v prodejně Vodafonu.
Metoda výzkumu CATI (telefonní interview) z Vodafone databáze |
Vzorek = 2 000 |
Databáze vytvořena ze zákazníků Vodafonu (aktualizace na týdenní bazi). |
Kritériem byl zákazník, který nakoupil ve Vodafone obchodě v minulém týdnu Post Paid SIM kartu anebo Handset zařízení. |
-mav-