Značky v nadcházející době hyperkonektivity
Technologický vývoj jde každým dnem vpřed. Značky by neměly zůstat pozadu, jejich reakcí by mělo být budování solidního digitálního image.
Hyperkonektivita je to, co náš technicky vyspělý svět bude čím dál víc vystihovat. Již nyní je mnoho z nás 24 hodin denně připojeno na sociálních sítích přes chytrý telefon nebo tablet. A do budoucna se tato propojenost bude rovněž týkat například ledniček, interaktivních billboardů či automobilů.
Této hře budoucnosti nahrává i nedávné spojení sedmi mobilních operátorů a vytvoření společné aliance na podporu jednotné globální M2M (machine-to-machine) platformy, která si bude navzájem pomáhat ve správě multifunkčních zařízení.
Jedním příkladem, jak využít hyperkonektivitu v reklamní praxi, může být společný projekt Coca-Coly a Google „Re-Brief“, který převedl kampaň „Hilltop“ s písní „I’d like to buy the world a Coke“ (Chtěl bych světu koupit kolu) ze 60. let do technologické současnosti. Se svým mobilem měl tak každý možnost koupit Coca Colu komukoliv na světě, vybrat si město předávky, doplnit svůj dárek krátkou zprávu, a dokonce sledovat, jak je nápoj příjemci předáván. Celý systém přitom běžel na síti Admob od Google.
Propojením se svým zákazníkem a jeho „ledničkou“ si zase pomohl malý řetězec pizzerií Red Tomato Pizza v Dubaji. Jeho VIP Fridge Magnet, připevněný na ledničce, fungoval jako pohotovostní tlačítko, které se po zmáčknutí přes Bluetooth napojilo na mobilní telefon mačkajícího, z něhož byla odeslána objednávka na jeho oblíbenou pizzu.
Stejně tak k propojenosti vybízejí mobilní a webové aplikace, které každého uživatele spojují s jeho profily na sociálních médiích. Tím se také mění způsob sledování médií, které se tzv. socializují. Na Facebooku si můžeme přečíst články svých kamarádů či se podívat na sociální televizi, jako je ZeeBox.
Díky hyperkonektivitě bude v budoucnu možné lépe filtrovat reklamní sdělení spotřebiteli, zamezit spamům a posílat mu jen to, co je pro něj relevantní. Pro značky to bude sice trochu tvrdší oříšek, jak se dostat ke svým spotřebitelům, ale jinak to bude ráj pro obě dvě strany: jak pro spotřebitele, kteří se tak zbaví únavných reklam, tak pro značky, které svým vhodným cílením zvýší své prodeje.
Z mobilních zařízení, především z mobilního telefonu, se již dnes stává nejdůležitější nástroj pro pohyb v prostoru. S ním se člověk zorientuje v neznámé čtvrti, koupí si jízdenku, přečte si nejnovější jízdní řád, ale nejen to, s mobilem si dnes nakoupí v on-line supermarketu, což umožňuje například britská aplikace Tesco Grocery Shopping.
Mobilní telefony však mohou pomoci ovládat také auta. Mercedes-Benz na letošním autosalóně v Ženevě představil nový model A-třídy s integrovanou hlasovou asistentkou Siri od Applu, kterou je možné hlasem zvedat telefon, diktovat textové zprávy či zadávat nové události do kalendáře. Jednotlivé aplikace iPhone jsou pak za jízdy přehledně přeneseny na informační obrazovku ve vozidle.
Pro značky z toho plyně jediné: je opravdu na čase pořádně vyladit digitální image, zapojit technologické novinky do své komunikace a nabízet přes ně spotřebitelům něco buď užitečného, či zábavného.
-kch-