Další překážka pro vydavatele: monetizace mobilního obsahu
Nový výzkum PEJ potvrzuje obavy, že uživatelé nebudou příliš ochotní platit za zprávy na mobilních zařízeních.
![](https://mediagurucdneu.azureedge.net/wp-content/uploads/2012/10/mobil_news.jpg?v=1)
Přestože penetrace mobilních zařízení, na kterých lze konzumovat zpravodajství, rychle roste, vydavatelé se ocitají před podobným problémem jako v případě online zpravodajství – a to, jak obsah, který vytvářejí, zpeněžit.
Nový výzkum, který realizoval americký Pew Research Center (Pew Research Center's Project for Excellence in Journalism - PEJ) společně se skupinou Economist, potvrdil rychlý růst mobilních zařízení (chytré telefony, tablety) v americké populaci a zároveň jejich vliv na konzumaci zpravodajství. Odhalil ale také nižší ochotu uživatelů za mobilní obsah platit.
Výzkum ukázal, že až polovina americké populace má v současnosti přístup k online zpravodajství přes chytré telefony nebo tablety. Oproti loňskému roku se počet uživatelů tabletu zdvojnásobil (na 22 % americké populace). Zpravodajství je důležitou součástí aktivit na mobilních zařízeních – alespoň jednou týdně se o zpravodajství zajímá více než 60 % uživatelů, což představuje třetinu americké populace. Po emailingu a hrách jde tak o třetí nejčastější aktivitu.
Zjistilo se také, že uživatelé se nezajímají jen o titulky zpráv, ale přečtou si i delší materiály. Víc jak 70 % uživatelů tabletu, kteří zprávy vyhledávají, si alespoň někdy přečte analytické texty, 19 % tak činí denně. Rozšíření možnosti získávat přehled o okolním dění i pomocí dalšího kanálu vede k tomu, že uživatelům se zvyšuje počet zpravodajských kanálů a že přijímají více mediálního zpravodajství.
Ne zcela povzbudivé zprávy však výzkum přinesl vydavatelům, pokud jde o možnost monetizovat nabízené obsahy. I přesto, že přístup přes mobilní zařízení ke zpravodajství rychle roste, větší část uživatelů využívá tohoto přístupu doma a v průměru jednou denně. Omezené využití také vykazují mobilní aplikace, od kterých si vydavatelé slibují část příjmů. Uživatelé se ke zprávám dostávají spíše přes prohlížeč než přes aplikace – na tabletech využívá aplikace 23 % uživatelů, zatímco prohlížeč 60 %.
Digitální předplatné zatím využívá téměř pětina mobilních uživatelů (19 %) – větší počet (31 %) ale dává přednost pouze předplatnému tištěných verzí, přičemž tři čtvrtiny z nich neuvažují o tom, že by tištěné předplatné vyměnily za předplatné digitální.
O studii Data byla sbírána v období 29.6.-8.8. 2012 na vzorku 9 513 lidí starších 18 let, z nichž více jak 2 tis. vlastní tablet a necelé 4 tis. chytrý telefon. Vzorek o velikosti 1928 uživatelů mobilních zařízení byl detailně dotazován ohledně zvyklostí konzumace zpravodajství na mobilních zařízeních a dalších platformách. Vzorek byl strukturován tak, aby byl reprezentativním odrazem dospělé populace Spojených států. Další informace o studii zde. |
-mav-