„Showrooming“ obchodníky netrápí

středa, 10. října 2012, 03:39 Výzkum MediaGuru

Stále oblíbenější způsob nakupování, kdy si zákazník produkt prohlédne v poklidu v obchodu, ale koupí si ho na internetu, obchodníkům starost nedělá.

V posledních letech se rozmáhá fenomén s názvem showrooming, označující novodobé chování v kamenných obchodech, kde zákazníci stále více využívají mobilní telefony ke srovnávání cen, což mnohdy vede k tomu, že samotnou koupi provedou on-line. Nejvíce se showrooming týká elektroniky, dále pak kancelářských potřeb a krmiva pro domácí mazlíčky.

Zářijový výzkum americké společnosti BDO, jenž se ptal stovky finančních ředitelů vedoucích obchodních řetězců, ukázal, že 88 % respondentů v tomto fenoménu nevidí zásadní ohrožení svého obchodu.

Zástupce společnosti BDO Stephen Wyss výzkum komentoval serveru televizní stanice NBC News: „Showrooming není žádným módním výstřelkem, který potrvá jen chvíli a pak vyšumí. Proto se maloobchodníci soustředí na zákaznické zkušenosti a služby, které spotřebitelé hodnotí pozitivně. Klíčem k úspěchu je vědět, čeho všeho si spotřebitelé cení nad spodní cenovou hranicí.“

 

Pro respondety představuje showrooming spíše než nebezpečí motivaci posunout obchod dál. Jedna čtvrtina dotázaných uvedla, že na něj reaguje především zlepšováním kvality svých služeb. Další čtvrtina se soustředí na rozšíření možností vyzvednutí a vrácení zboží. Až 17 % dotázaných nabízí své zboží v kamenných obchodech za stejnou cenu jako na internetu a stejný počet respondentů zařadilo z tohoto důvodu do své nabídky exkluzivní zboží.

Například americké hračkářství Toys“R“Us představilo speciální tablet pro děti Tabeo, kde jsou již nahrané e-knihy, hry a edukativní aplikace, což komentuje zástupce společnosti Troy Peterson: „Naší strategickou pozicí je nabízet produkty, které nelze nalézt nikde jinde a cenově je porovnávat.“

 

Ani podle studie RetailWire, pod níž je podepsána společnost IBM, nepředstavuje showrooming nejpalčivější problém. Cenová transparentnost trápí pouze jednoho z pěti dotázaných (z celkových 278 respodentů). Zatímco 41 % obchodů nasazuje stejnou cenu napříč svými obchodními kanály, 49 % dává přednost cenové diferenciaci, kdy se ceny v kamenných obchodech a na internetu liší.

Důvodem relativního klidu je skutečnost, že kromě ceny ovlivňuje nákupní rozhodování i důvěryhodnost obchodu a možnost okamžitého nákupu. Šest z deseti respondentů studie RetailWire klade důraz na služby zákazníkům, které by se podle nich měly stát hlavní zbraní proti cenové transparentnosti. Cenová válka by v žádném případě neměla skončit dlouhodobě neudržitelným vírem slev.

-kch-