Prima je zaplněná, Nova nechce ustoupit

středa, 16. ledna 2013, 15:27 TV MediaGuru

První dva lednové týdny jsou na televizním trhu poznamenány odlišnou zaplněností hlavních komerčních stanic.

Start do nového roku provází na televizním trhu nerovnováha zaplněnosti reklamního prostoru nejsilnějších komerčních televizí, jak ukazuje i srovnání počtu odvysílaných reklamních TRP's (viz tabulka). Zatímco lídr trhu Nova je zkraje ledna obsazená výrazně méně než ve stejném období vloni, Prima je na leden zcela zaplněná.

Prodej televizní reklamy je od nového roku provázen některými změnami, které mají na tuto situaci vliv. Nova do nového roku nasadila zcela nové pásmo super prime-time (od 19:30 do 21:30), které je koncipováno jako prémiový blok s odpovídajícím naceněním. Vyšší ceny, ze kterých televize nechce ustoupit, jsou tak jedním z důvodů letošní nižší zaplněnosti v uvedeném čase.

Nova už ale dříve naznačila, že s nižším počtem spotů v žádanější části hlavního vysílacího času počítá. Zavedení super prime-time má totiž snížit množství reklamních spotů v čase, který je divácky atraktivní a který byl dosud reklamou přehlcen, a zabránit tak tomu, aby diváci v reklamních pauzách přepínali na konkurenční kanály. Pro diváky je nyní viditelné, že ve večerním čase do 21:30 spotů výrazně ubylo.

Nejednoznačně se trh zatím postavil i k povinným předplatbám kampaní, které Nova premiérově zavádí rovněž od letošního roku. To způsobuje komplikovanější vyjednávání o podmínkách pro letošní rok a mj. se projevuje tím, že reklamní spoty se zatím koncentrují u konkurenční Primy. Ta zase v letošním roce prodává reklamu společně s TV Barrandov, což v podstatě znamená povinné zařazování TV Barrandov pro klienty, kteří chtějí pro komunikaci využívat kanály skupiny Prima.

Vedle nových obchodních podmínek Novy mají ale na nižší zaplněnosti jejího reklamního prostoru vliv také podhodnocené cenové podmínky, které mediální agentury slibují v tendrech klientům, ale které nemají od televize garantovány. Ta přirozeně nechce na nižší ceny přistupovat, a proto se spoty těchto klientů na TV Nova teď neobjevují.

Z uvedených důvodů tak jen na Primě letos zatím z větších televizních klientů inzerují např. Henkel, GlaxoSmithKline, Lidl, Ferrero, Vodafone, T-Mobile, Sazka, Unilever nebo Johnson &Johnson.

Počet odvysílaných TRP's v období 1.-14.1. 2013

Obchodní ředitel TV Nova Jan Vlček vysvětluje, že Nova neadekvátní ceny neakceptuje. Uvádí zároveň, že nižší tempo obchodování na začátku letošního roku televize očekávala. Více zde.

Zdroj dat: Admosphere, přepočítané pro 30vteřinové spoty, D15+

-mav-

Foto: Photospin