Rádio BBC se změní na Zet, dohodlo se i s Economií
Lagardère začíná budovat své zpravodajské rádio. Opustí stávající značku BBC, rádio přejmenuje na Zet.
Rádio BBC, jehož vysílání v Česku provozuje společnost BBC Radiocom (Praha), se přejmenuje na rádio Zet. Na setkání s novináři to řekl prezident Lagardère Active ČR, která je novým majitelem rádia BBC, Michel Fleischmann. Změnu musí nejprve schválit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.
Podle výkonného ředitele Lagardère Miro Hrnka by Lagardère mohla uzavřít smlouvu s BBC o využívání značky, rozhodla se ale novým názvem naznačit, že rádio vstupuje do nové fáze. „Myslíme si, že je žádoucí značku BBC oddělit, aby rádio mělo vlastní tvář," řekl Hrnko. Písmeno „Z” v novém názvu rádia má odkazovat ke zpravodajskému zaměření rádia.
Na projektu zpravodajského rádia Zet chce Lagardère spolupracovat s několika mediálními společnostmi. Na spolupráci se už domluvila s vydavatelstvím Economia, spolupráce s dalšími subjekty je v jednání, a to i včetně možnosti, že na vysílání bude participovat společnost Empresa Media podnikatele Jaromíra Soukupa. „Jsme otevřeni veškeré spolupráci, i s Empresou," uvedl Michel Fleischmann. Spolupráci větších rozměrů chce ale uzavřít až v době, kdy bude vyřešena otázka licenčních podmínek s Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Vysílání má připravovat až 20 redaktorů v nově vznikajícím zpravodajském centru.
Lagardère ani nevylučuje, že se na vysílání rádia bude dále podílet Český rozhlas. Právě s ním spolupráce skončila k 28.2. 2013, což Rada pro rozhlasové a televizní vysílání považuje za porušení licenčních podmínek. Lagardère se domnívá, že zařazovat do vysílání program od Českého rozhlasu nevyplývá z licenčních podmínek jako povinnost, ale jako možnost. Na pondělním setkání ale Michel Fleischmann další spolupráci s Českým rozhlasem nevyloučil, jednání údajně stále probíhají.
Cílem Lagardère je dosáhnout za tři roky denní poslechovosti 100 tisíc, když oslovit chce cílovou skupinu především z vyšších sociodemografických skupin. Počítá přitom s tím, že zisk z provozování zpravodajského rádia může očekávat až za 4-5 let a že jeho výše nebude taková jako u rádií Frekvence 1 nebo Evropa 2. Roční náklady mají být kolem 20 mil. Kč. „Je to segment trhu, kde můžeme získat klienty, které nejsme schopni oslovit našimi jinými rádii," upřesnil Miro Hrnko. Své nové rádio nechce primárně stavět proti stanici ČRo1-Radiožurnál, přestože část jeho posluchačů by přilákat chtělo. Hodně si také slibuje od regionálního zpravodajství.
Důvodem, proč provozovatel komerčních rádií Frekvence 1, Evropa 2 či Rádia Bonton vstupuje na pole zpravodajského rádia, má být připravenost na dobu digitálního rozhlasu a vytvoření jakéhosi centra novinařiny. „V celém světě se hledají formy, jak se znovu vrátit k profesionálnímu obsahu. V tomto kontextu stavíme náš projekt,” představil Fleischmann. „Až nastane digitalizace rádií, bude nutné mít takový formát rádia připravený, abychom obstáli. Do budoucna jen hudba na rádiích nebude stačit," doplnil Hrnko.
Lagardère má v plánu postupně rozšiřovat vysílání v českém jazyce, přijde i s novými pořady. Projekt připravuje i na internetový server rádia Zet.
-mav-