Jak komunikovat na sociálních sítích
Třetí díl večerní školy sociálních médií přináší rady, jak komunikovat na sociálních sítích.
V minulých dílech jsme si připravili pro komunikaci značky v sociálních sítích obsah (co?) a platformu (kam?). V dnešním se proto zaměřím na to „jak?“.
Patrně nejlepší radou pro komunikaci v sociálních sítích, jakou Vám může kdo dát, je „řiďte se zdravým rozumem“.
Z vlastní zkušenosti vím, že velké množství rad a tipů může být matoucí. Pokusil jsem se proto vše shrnout do pěti nejdůležitějších rad, které vám usnadní práci do doby, než je nahradíte vlastními zkušenostmi.
V sociálních médiích, tak jako ve většině marketingových oblastí platí, že pravidla jsou pěkná věc, ale občas se může vyplatit některé z nich záměrně porušit a vystoupit tak z řady.
(1) Nezapomínejte na základy
Buďte struční a držte délku svých příspěvků v únosných mezích i v sociálních sítích, které nemají omezení maximálního počtu znaků. Přispívejte pravidelně a snažte se pro každý post odhadnout správný čas, kdy bude co nejlépe rezonovat s vaší cílovou skupinou.
(2) Buďte specifičtí a relevantní
Řiďte se podle publika, ke kterému hovoříte. Není nutné, aby značka hovořila přímo jazykem svých zákazníků, ale neškodí vyjít mu trochu vstříc. Snažte se především pochopit, co vaše fanoušky zajímá, co mohou řešit za problémy, co jim může udělat radost. Přemýšlejte, jestli raději vzpomínají na minulost, nebo jsou spíše aspiranti a hledí do budoucnosti. Snažte se odhalit, o čem se zrovna mluví a přidat se k existujícím diskusím. Čím více svou komunitu poznáte a čím více s ní strávíte času, tím lépe vám to půjde.
(3) Zaujměte vizuální stránkou
Čísla ukazují, že vizuální obsah funguje ve většině případů lépe. Jsou výjimky a jsou i sítě, které vizuální obsah nepodporují. Ne pro každou cílovou skupinu jsou vhodná například videa, která vyžadují více času a aktivity (je na ně potřeba kliknout). Opět platí, že čím lépe poznáte svou cílovou skupinu, tím lépe budete schopni odhadnout, jaká forma obsahu zaujme nejvíce.
(4) Zapojte své publikum
Zapojte své publikum do diskuse. Ptejte se na názory, vybízejte k aktivitě, dávejte snadné úkoly a oceňte zapojení vašich fanoušků tím, že se o nich pochvalně zmíníte. Není nutné vždy motivovat k soutěživosti věcnými cenami, někdy postačí i pocit nehynoucí slávy.
(5) Kombinujte cit a data
Snažte se vyhodnocovat zpětně vaše aktivity, co fungovalo a co méně. Například přehledy sítě Facebook nabízí hodnocení virality příspěvků (kolik procent z celkem zasaženého publika provedlo s postem nějakou interakci). Snažte se čísla pochopit a ptejte se proč. Na druhou stranu se ale čísly nenechte svázat, řiďte se i citem.
Tipy a triky vám ze začátku ušetří především čas. Na internetu najdete mnoho dalších článků s různými radami pro konkrétní sociální sítě. Případně můžete vyhledat školení některého ze social media specialistů.
V příštím díle se podíváme na to, jak řešit krizové situace a především, jak se na ně dobře připravit.
Ondřej Peterka, Digital Strategist, Fleishman-Hillard