Obraz Romů v médiích je stále jednotvárný
Výzkum vládní Agentury pro sociální začleňování ukazuje, že mediální obraz Romů je ve většině případů spojen s kriminalitou.
Vládní Agentura pro sociální začleňování u příležitosti Mezinárodního dne Romů (8.4.) představila výsledky rozsáhlého výzkumu o zobrazování Romů v médiích.
Analýza pokrývá období od července 2011 do května 2012 a zachycuje mj. události spojené s nepokoji na Šluknovsku, novoroční střelbu v Tanvaldu a zpravodajství o smyšleném napadení chlapce v Břeclavi. Zahrnuje celkem 6 252 zpráv, které byly publikovány ve zpravodajství vybraných novin, televizí, rozhlasových stanic a internetových serverů.
„Výsledky výzkumu ukazují, že v českých médiích stále převažuje velmi stereotypní obraz Romů. Je třeba, aby se Romové dostávali do zpravodajství i v souvislosti s jinými tématy, než je kriminalita, problémy s bydlením nebo nezaměstnaností. Romové mají k řadě společenských problémů co říci, jejich hlas ale stále není slyšet tolik, kolik by mohl,“ říká k výzkumu vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková.
Více než polovina příspěvků (61,9 %), které ve sledovaném období o Romech vyšly, byla spojena s kriminalitou. Souvisí to i se skokovým nárůstem příspěvků o Romech po začátku nepokojů na Šluknovsku. Během jednoho měsíce se jejich počet zečtyřnásobil z necelých 300 na 1 109 ve sledovaných médiích.
I když atraktivitu pro novináře zvyšují i další témata, kriminalita stále zůstává tím, které je ve zpravodajských výstupech o Romech zásadní. Romové byli v 80 % příspěvků uváděni jako pachatelé, pouze v jedné pětině jako oběti kriminality.
Dalším zjištěním analýzy je, že média se obvykle plně ztotožňují s hlediskem většinové společnosti, která zobrazuje příslušníky minority až v okamžiku, kdy způsobují pro majoritu problém a ohrožují ji. Témata, která se týkají každodenního života menšin jako práce, bydlení, zdraví, vzdělání, politický život, kultura či diskriminace v těchto oblastech, se v médiích objevují, až když vyvolávají senzaci nebo představují problém.
„Novináři přistupují na dělení MY versus ONI a ve většině případů popisují události z perspektivy majority. Zásadní vliv na převažující negativní tendenci v informování o romské menšině má především nadužívání etnicity. Nemalá část příspěvků především z oblasti kriminality a soužití by bez jejího zveřejňování pravděpodobně nikdy nevznikla,“ komentuje výstupy analýzy Martin Šimáček, ředitel Agentury pro sociální začleňování.
Velký vliv na určitou jednotvárnost podoby zpravodajství o Romech má i zpravodajství tiskových agentur. Podle výzkumu tvoří podíl přiznaného převzatého zpravodajství od tiskové agentury ČTK v článcích o Romech téměř 20 %, ve skutečnosti může být až dvojnásobný.
„Romové jsou stále v médiích zobrazováni především ve chvílích, kdy představují ohrožení, problém nebo vyvolávají senzaci. Čím méně se Romové dotýkají majority jako problém, který by ji ohrožoval či obtěžoval, tím méně jsou pro média zajímaví. Tento stav by se měl změnit,“ upozorňuje Šimáček.
Celou analýzu naleznete zde.
-kch-