V interaktivním marketingu se prosazují chytré technologie

středa, 17. dubna 2013, 07:37 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Podle odhadu bude v roce 2020 v oběhu více jak 50 milionů výrobků s čipem napojených na internetové sítě.

Futuristické vize, že jakýkoli výrobek každodenní spotřeby či domácí spotřebiče budou mít internetový čip, pomocí kterého o nás budou výrobci a marketéři vědět úplně vše, se rychle naplňují. Scénář, ve kterém každá věc má jedinečný identifikátor a schopnost komunikovat přes internet nebo jiné rozlehlé sítě, označuje výraz Internet of things, poprvé vyslovený Kevinem Ashtonem v roce 1999 v souvislosti s identifikací radiových vln.

Společnost Cisco Systems monitoruje aktivity globálních značek na poli digitálního marketingu a předvídá, že v roce 2020 bude v oběhu více jak 50 milionů výrobků s čipem napojených na internetové sítě, a to v hodně 9 mld. liber.

Sportovní odvětví představuje dle britského titulu Marketing Week již tradičně osvědčenou platformou pro nové marketingové nástroje, není proto divu, že se v nabídce běžeckých bot či testerů s integrovaným čipem předhánějí rivalové Adidas a Nike. Americký Nike spojil své síly se společností Apple, čehož je výsledkem Nike+ technologie napojená na iPod. Po botách nyní nadšení běžci testují sportovní náramek zaznamenávající intenzitu tréninku, vzdálenost, spálené kalorie, apod.. Adidas měří výkon běžců či basketbalistů prostřednictvím technologie miCoach a speciálně upravených bot. Manažer pro interaktivní marketing Simon Drabble vysvětluje, že tímto jde zájem Adidasu daleko za pouhý transakční vztah se zákazníky ve smyslu prodej-koupě. Jste-li díky miCoach napojeni na komunitu stejně nadšených sportovců, můžete své výkony srovnávat on-line s hráči letošní sezóny poháru UEFA. Britská sportovní značka Reebok pro změnu přišla se speciální helmou pro americký fotbal, sledující pohyb hráče s ostatními, nebo doplňky na pilates s instrukcemi pro správné provádění jednotlivých cviků.

Drabble věří, že podobné inovace jsou hnacím motorem růstu a poptávka po nich globálně sílí. Vyspělé technologie už nejsou jen privilegiem vrcholových sportovců a stávají se dostupnými pro běžné koncové zákazníky.

Úplně jiné pojetí interaktivního marketingu s použitím čipů u výrobků nasadil nápojový gigant Diaego. Ve spolupráci se softwarovou společností  Everythng spustila v loňském roce v Brazílii masivní kampaň Fathers´s Day. Do projektu byly zapojeny značky whisky Johnnie Walker, Buchanan´s a Old Parr v množství 100 000 lahví. V každé lahvi byla implementována technologie +More (odlišná od QR kódu), jež umožňovala nahrát individualizovaný vzkaz od každého dárce obdarovanému. V praxi tak syn naskenoval svým chytrým telefonem kód na lahvi, namluvil svůj osobní vzkaz a přidal fotografii, které pak mohl opět naskenováním vlastním telefonem spatřit obdarovaný otec.

Společnost Evrythng chce slovy jejího zakladatele Andyho Hobsbawm nabízet technologii +More i dalším značkám. Marketéři se prý nemusejí obávat přemrštěných cen za koupi softwaru, zaplatí pouze za servis a metodu sběru dat. Ta mají pro manažery značek samozřejmě cenu zlata. Výrobce Diageo tak například získal informace o cestě každé láhve za spotřebiteli, a všem zúčastněným v rámci kampaně Dne otců může posílat promo nabídky v době Vánoc a další svátků.

Analytička marketingové agentury pro výzkum Forrester Research Sarah Rotman Epps je přesvědčena, že napojení předmětů na chytré technologie v každodenním životě proběhne jaksi nevědomě, neboť lidé se stejnou samozřejmostí již dříve přijali např. parkovací senzory, navigace GPS, apod. Nicole Kohler z americké společnosti RoomMates prodávající na internetu nástěnné dekorace vychází z vlastních zkušeností, když tvrdí, že si zákazníci interakci žádají. Stahují si nové aplikace do chytrých telefonů k tématům, která je zajímají, a pokud jim značka nabídne produkt spojený třeba se zábavou, sdílí svou zkušenost s ostatními.

Jedinou překážkou v celé vizi propojení všeho kolem nás s virtuálním světem je naše nedůvěra a obava ze zneužití osobních dat. Podle Andyho Hobsbawma je stroprocentní krytí osobních dat zákazníků vždy na prvním místě v koncepci celého projektu. Jestliže je produkt svázaný s on-line technologií v povědomí spotřebitelů nositelem dobré kvality, servisu či designu, není třeba se nedůvěry obávat.

Velká očekávání jsou spojována s projektem kybernetických brýlí  Google Glass.

Ty jsou prozatím stále ve vývoji, Google však již nechal média nahlédnout do své laboratoře. Brýle nového milénia mají změnit způsob interakce uživatele s okolním světem. Hlavní funkce těchto brýlí je především ve skloubení činností, které provádíme prostřednictvím chytrých telefonů, tabletů, notebooků, atd., to vše úzce spjato a podloženo systémem Android. Na trhu by se měly objevit na konci tohoto roku, a kdo si je nasadí, může jimi údajně pořizovat fotografie, vyřizovat videohovory, sledovat navigaci nebo třeba předpověď počasí.

Autorka textu: Martina Plechatová