Žen na internetu přibývá, zadavatelé toho využívají
Počet uživatelek internetu v Česku několikanásobně vzrostl. Zadavatelé si uvědomují, že se ženy přes internet vyplatí oslovovat.
Zatímco v roce 2005 nebyla online ani třetina českých žen (29 %), v roce 2012 jich byly online už dokonce více než dvě třetiny – 67 %. (zdroj: ČSÚ). Pouze 1 z 10 žen v produktivním věku (16 - 65) dnes není online.
Ženy ve věku do 35 let je v rámci jejich současného životního stylu těžké oslovit v tzv. offline světě nebo prostřednictvím televize. Rychloobrátkové značky se proto více zaměřují na budování značky v online prostředí.
„Potvrdilo se, že některé ženy dokážeme zasáhnout opravdu jenom na internetu,” říká Monika Vrbatová, media manažerka ve společnosti Unilever, která realizovala kampaň pro značku Rexona se zapojením portálu YouTube. „Stejný trend vidíme i u našich kolegů na zahraničních trzích. Zajímavé na tom je, že YouTube v rámci kampaní pomáhá televizi zasáhnout cílové skupiny do 35 let a navíc také ty, kteří se na televizi dívají jenom sporadicky. Pro ně se televizí paradoxně stává právě YouTube,” dodala Patrícia Neupauerová, konzultantka pro reklamní řešení českého Googlu.
Nejatraktivnější oblastí pro nákupy a velkou příležitostí pro e-shopy s módou je fakt, že oblečení a doplňky online nakupuje až 60% těchto žen. Dalším skokanem v rámci online nakupování jsou kontaktní čočky, kterých se dnes až polovina prodává online.
Čtyři z deseti žen nakupujících online mají zájem o kosmetiku a zdravotní doplňky, každá třetí žena nakoupí online cestovní zájezdy. Právě informace o cestování a zdraví vyhledávají intenzivněji než muži (zdraví 59 % žen vs. 30 % mužů, cestování 56 % žen vs. 52 % mužů) (zdroj: ČSÚ, věk 16 - 54).
Velmi specifickou skupinou žen jsou matky na rodičovské dovolené, kterým internet často usnadňuje život a šetří čas. Využívají ho k nákupu oblečení, hraček, her, kosmetiky, zdravotních prostředků a také fotoslužeb.
České ženy vyhledávají také specifický obsah, vysoké číslo reprezentuje sledování online video obsahu. Na YouTube zhlédnou minimálně jedno video za měsíc více než 2 miliony žen (zdroj: TNS YouTube profiling a YouTube data). Využívají i sociální sítě, např. na Facebooku je to přibližně milion aktivních českých uživatelek. (zdroj: socialbakers.com). Na YouTube (je také sociální sítí) a Google+ jsou mezi ženami velmi populární “how to” kanály o líčení nebo vaření a pečení (např. o kosmetice a líčení, rady pro maminky s názvem Jak zvládnout miminko nebo online marketingový poradce Jak zvýšit prodej a zisk).
Případová studie
Rexona Linen Dry (Unilever)
V létě 2012 spustila Rexona kampaň k produktu Rexona Linen Dry. Cílem kampaně bylo oslovit ženy ve věku 18 - 35 let a vybudovat tak povědomí o novém výrobku, ale také stát se jedničkou v segmentu deodorantů. Kampaň trvala dva měsíce a v mediamixu bylo zastoupeno vícero médií. 51 % investic mířilo do televizní reklamy, 30 % do magazínů a 20 % investovala firma do online reklamy. Televize a YouTube společně zasáhly 86 %, přičemž YouTube doručil 20 % (dodatečný zásah YouTube k TV byl 4 %) s přibližně 15 % TV investice.
Zdroj: Google CR
-mav-