Nejúspěšnější české značky: Škoda, Pilsner a Kofola
Čeští marketéři za nejúspěšnější tradiční české značky považují: Škoda Auto, Pilsner Urquell a Kofolu.
Celkově nejúspěšnější tradiční značkou je značka Škoda Auto. Vyplývá to ze studie agentury Ogilvy&Mather, která oslovila on-line metodou více než tři sta marketérů významných firem působících na českém trhu. Škoda Auto má podle respondentů také nejvyšší tržní hodnotu, odhadují ji na 20 miliard korun.
Ve chvíli, kdy měli šéfové marketingu spontánně jmenovat pět nejúspěšnějších českých značek, na prvním místě se umístila Kofola, kterou zmínilo 89 %, dále pak Škoda Auto (71 %), Baťa (42 %), Pilsner Urquell (34 %) a Budweiser Budvar (24 %).
Když však dostali nápovědu v podobě seznamu tradičních českých značek, pořadí se proměnilo. V čele se ocitla Škoda Auto (82 %), Pilsner Urquell (61 %), Kofola (45 %), Baťa (37 %) a Karlovarská Becherovka (16 %).
Nejlépe respondenti hodnotili úspěšnost značky u Kofola, Pilsner Urquell a Škody Auto, které dostaly od marketérů známku 1,1. Za nejčastější faktor úspěchu při tom oslovení respondenti vidí v účinném marketingu (74 %), tradici značky (63 %) a dobré kvalitě produktu (53 %).
Potenciál českého původu umí podle respondentů nejlépe využít značka Kofola (55 %), Pilsner Urquell (50 %) a Karlovarská Becherovka (34 %).
Až 71 % oslovených marketérů se domnívá, že největší tržní hodnotu má značka Škoda Auto. Většina z nich odhadovala její hodnotu na 20 miliard korun. Podle údajů společnosti BrandFinance je její hodnota odhadována na 35,5 miliard korun. Téměř polovina oslovených (42 %) uvedlo značku Pilsner Urquell, jejíž tržní hodnotu tipovali na 15 miliard korun, a 29 % značku Baťa, jejíž průměrný odhad činil 7,5 miliardy.
Mezi značkami, které by mohly být znovu úspěšné, vidí marketéři největší potenciál ve značce motocyklu JAWA (21 %), žvýkaček Pedro (21 %), automobilu Tatra (21 %), traktoru Zetor (13 %) nebo bot Botas (11 %).
V případě výběru ze seznamu značek nejčastěji vybrali kolo Favorit (47 %), limonádu Vinea (47 %), osobní automobil Praga (45 %) či žvýkačky Pedro (39 %).
-kch-